Az online aukciós portálok népszerűsége töretlen. A hazai piac két főszereplője, a Vatera és a TeszVesz hasonló elvek alapján működik, és egyre több felhasználóval büszkélkedhet. A magánemberek mellett a kínálati oldalon sok cég is belistázza termékeit, kihasználva ezzel egy újabb csatornát az értékesítésre.
Az életterünk ritkán növekszik, éppen ezért az otthonunkban felhalmozódó tárgyak mennyisége egy idő után garantáltan eléri a kritikus határt. Ez az állapot rendszerint akkor következik be, amikor már lépni sem tudunk a sok kacattól, és elpakolni sincs hová. Ám nem könnyű megválni a megunt vagy kinőtt ruhakupacoktól, a szép emlékeket idéző, azonban dobozok mélyén vegetáló vagy csak porfogó jelleggel bíró tárgyaktól, a „jó lesz ez még valamire” kategóriából évek alatt kitörni képtelen gyűjteményektől. Persze, ott a Máltai Szeretetszolgálat, a MikulásGyár és évente két alkalommal a lomtalanítás is, bár valószínűleg pénzszűkében az adakozási kedv is megfogyatkozik. Azt is kevés ember viseli el, hogy dörzsölt lomizók hízzanak a portékáinkon. Akkor pedig nem marad más hátra, irány az internet!
A hazai piacot két nagy, online aukciós portál uralja, a Sanoma-háttérrel alapított TeszVesz, és a több tulajdonosváltást is átélt Vatera. Jelenleg mindkét portál tulajdonosa egy és ugyanaz, a dél-afrikai Naspers médiavállalat. (Ők potom 3.7 milliárd forintért jutottak hozzá a Vaterához, ami jól tükrözi, mekkora üzlet egy ilyen portált birtokolni.)
Ha tehát venni vagy eladni szeretnénk, először is regisztrálnunk kell magunkat az említett honlapok egyikén. Ez viszonylag zökkenőmentesen szokott sikerülni, igaz, rendelkeznünk kell hozzá bankszámlával, és némi türelemmel. Azután feltölthetjük eladásra szánt termékeink fotóját, csekélyke reklámüzenettel körítve, és indulhat is az aukció. Hogy milyen indulóárat határozunk meg, az tőlünk függ, kedvező ár és vonzó termék esetén a felhasználók szorgosan emelgetik a tétet, végül pedig győz a jobbik, pontosabban a többet ígérő. A vevő is jól jár, mert valószínűleg bolti ár alatt sikerül megcsípnie a licit tárgyát képező terméket, mi is pénzhez jutunk, és a site tulajdonosai sem járnak rosszul, hiszen minden sikeres adásvétel után a vételár bizonyos százalékát legombolják az eladóról. Ezenkívül a portálon elérhető extra szolgáltatásokat (kiemelési díj stb.) is megfizettetik, amihez hozzájön még a tavaly bevezetett listázási díj, illetve a hirdetési felületek értékesítéséből származó összeg. Bár a listázási díj bevezetését a felhasználók nem fogadták kitörő örömmel, valószínűleg hamar belátták, hogy nincs hová menniük… A két portálnak ugyanis nincs valódi konkurense a hazai piacon. Erre egyes – főleg órákat, telefonokat és számítógépeket értékesítő – cégek is gyorsan rájöttek, és feltöltötték árukészletüket az aukciós portálokra. Arra is volt példa, hogy egy antikvitás-kereskedő bezárta a boltot, és „felköltözött” a Vaterára. Ezzel a lépéssel megspórolta az üzlet bérleti díját és csak egy raktárhelyiséget kellett a továbbiakban fenntartania.
És akkor most nézzük a számokat! A webaudit adatai alapján a Vaterát több mint 230 ezren látogatják naponta, és 10 millió feletti a napi oldalletöltések száma. Naponta 80-90 ezer aukciót indítanak, és a kínálatban szereplő, közel 1,2 millió termék közül havonta több mint 420 ezer cserél gazdát. A TeszVesz számadatai valamivel szerényebbek, de azért nem kell őket sajnálni, hiszen mindkét portál ugyanarra a malomra hajtja a vizet.
Tavaly „picit” meg is támogatták a vezető portált egy kampánnyal (Vatera Vera – Megcsal a férjem!), melynek ideje alatt naponta átlagosan 1500 új felhasználó regisztrált a Vaterára. Kampány ide vagy oda, 2010 első negyedévében az új regisztrálók száma már elérte a napi ezret, mára pedig mindkét portál 1 millió feletti regisztrált felhasználóval dicsekedhet.
A számadatok láttán elég meglepő, hogy a TeszVesz csak 2008 óta nyereséges, és a Vatera 541 millió forintos éves árbevételéből is csak 1,7 millió forint volt a nyereség 2008-ban. Mindezt a növekvő működési költségekkel és a folyamatos fejlesztésekkel indokolták. Jelenleg azon fáradoznak, hogy a cégcsoport tagjai között biztosítsák a zökkenőmentes átjárhatóságot, ami azt jelenti, hogy pl. a szintén Vatera-érdekeltségű OtoMoto.hu-ra feltöltött járműhirdetések a Vatera rendszerében is megjelenjenek, és fordítva.
Forrás: