Május végi cikkemben írtam az influencer marketingről itt blogon. A tippek között ott volt a transzparencia, azaz világosan tüntessük fel, ha a szponzorált posztok eszközéhez nyúlunk. Eddig ez “betyárbecsület” alapon működött, de az Instagram ma jelentette be, hogy elkezdik tesztelni ennek intézményesített formáját, a “Paid partnership with” eszközt – a következő lépés pedig nyilván az lesz, hogy ez nemcsak ajánlott, de kötelező is lesz. Olvass tovább a részletekért!
Hogy voltak eddig a szponzorált posztok?
A social média véleményvezéreket hamar megtalálta magának a marketingkommunikáció. Egyszerű termékelhelyezésektől kezdve komolyabb szponzorációkig mindenre láthattunk már példát, ami nem is csoda, hiszen a kecsegtető elérési számok mellett, egyfajta “vadnyugati” állapotok uralkodnak. Míg a hagyományos médiát eléggé leszabályozzák a törvények (itthon meg főleg), addig a szponzorált posztok esetében a hatalmas követőbázist kiépítő Instagram/YouTube/Facebook celebek “egyszerűen csak” mutatja/használja/bemondja, de akár nyíltan reklámozza is az adott terméket vagy szolgáltatást. Azt pedig, hogy a szó szoros értelmében vett reklámot látunk, csak “önbevallásos módon” tudhattuk meg, az influencerek erre a kialakult szokások alapján bizonyos hashtagek használatával utaltak.
Instagram #ad
A cikk megírásának idején az alábbi Instagram hashtagekkel adták (vagy éppen nem adták) az influencerek a közönségük tudtára, hogy az a bizonyos poszt nem spontán módon és rajongásból született meg. A toplista:
#ad – 3 855 238 poszt
#sponsored – 761 747 poszt
#spon – 117 315 poszt
#sponsoredposzt – 19 109 poszt
A magyar használókhoz egyértelműen köthető #szponzoracio hashtaget csak 3, azaz három poszt mellett szerepel jelenleg. Bár az angol nyelvűeknél egész szép nagy számok vannak, de azért korántsem biztos, hogy a nézők átböngészik azt a (néha több) tucat hashtaget a kép alatt, és kiszúrják, hogy itt bizony reklámmal van dolguk.
Bemutakozik a “Paid partnership with” Tagging and Insights Tool
Az Instagram hivatalos megoldása a “Paid partnership with” Tagging and Insights eszköz lett, mellyel az influencerek (az Insta szakzsargonban ők Creator-ok, azaz tartalomkészítők) megjelölhetik, hogy mely márkával működnek együtt az adott posztban vagy Story-ban. Ezek a posztok vagy Story-k egy olyan alcímet kapnak, hogy “Paid partnership with…” és ezután jön a partner kattintható neve. Ez nagyobb átláthatóságot biztosít a közönségnek – és a partnernek is, aki ezentúl hozzáfér majd ennek a posztnak a statisztikáihoz. Az Instagramon általában elég transzparensek a posztok eredményei (lájkok, kommentek), de az elérést vagy a Story-k nézettségét eddig valóban nem láthatta direktben a szponzor. Az új eszköz tehát magában az együttműködésben is nagyobb átláthatóságot eredményez majd.
Az eszközt néhány kiválasztott influencerrel tesztelik mostantól. Már a közleményben sem rejtették véka alá, hogy a tapasztalatokat a szponzorált posztokkal kapcsolatos új szabályok kialakításánál fogják felhasználni. Szóval hamarosan várhatjuk az Insta “hivatalos” szabályozását is – és valószínűleg a jövőben a jogszabályokban megjelennek majd erre vonatkozó kitételek, de a jog malmai azért lassabban őrölnek.
Hír- és képforrásunk az Instagram hivatalos blogja volt.
Comments are closed.