Idejét sem tudom már, mikor foglaltam szállást először a www.bookin.com -on keresztül. Utazási témában ennek ellenére személyes kedvencem a www.tripadvisor.com. Hosszú évek óta, ha utazásra készülök, mindig itt nézem meg először, milyen szállást válasszak, elolvasom az értékeléseket, megnézem a képeket, eddig kivétel nélkül jól választottam. Ha itt nézelődök és kíváncsi vagyok az árra, rendre feljön a booking.com is rögvest az ajánlatával, talán ennek köszönhetően elég komoly adathalmazzal rendelkeznek rólam és utazási szokásaimról. Ez önmagában nem baj, sőt, örülök neki, ha értelmesen használják fel. Sajnos nem. Napi rendszerességgel érkeznek a hírlevelek jobbnál jobb last minute ajánlatokkal azon helyekről ahol már voltam, vagy valaha megnéztem. Az algoritmus biztosan az, hogy, ha már voltam valahol, ismét el fogok menni oda. Csak azt nem értem, miért gondolják azt, hogy ha nyáron elmegyek egy hétre mondjuk Toscánába, ismét elmegyek majd utána minden hónapban újra és újra. Mindig ugyanoda.
A legviccesebb talán az volt, amikor egy néhány napos motoros túra utolsó állomása után hazaérkezve Szlovéniából már itt várt az újabb last-minute ajánlat a következő hétre, ugyanabba a szállodába, ahol egy éjszakát eltöltöttem, meg még néhány másikba a kis városkában ahol voltam. Vajon ki az, aki rögtön visszamegy ugyanoda?
Biztosan jobb lenne, ha a Crane ©SPI (Consumer Sales Potention Identification) módszerét használnák annak kiderítésére, hogy ki a valós célszemély, és hová is akarna utazni, mikor, mennyiért. Nem ezt teszik. Ezért aztán a hírlevelek jelentős része azonnal a virtuális kukába landol, olvasatlanul.
Az elmúlt héten azonban kaptam egy olyan hírlevelet, aminek végre volt értelme. Talán már a nyárra készülve, műsoron kívül a booking.com küldött nekem egy látványos infógrafikát arról, miért éri meg bérelt villában nyaralni. Zseniális, a 10 meggyőző ok életszerűen és viccesen mutatja be, hogy a kibérelt saját villa mennyivel jobb, mint a többi egyéb szállás. Személyes kedvencem, hogy vélhetőleg a fogyasztói visszajelzéseket elemezgetve az egyik legzavaróbb tényező a karaoke parti, feltételezem leginkább az ázsiai nyaralásoknál. Így rögvest fel is hívják az olvasók figyelmét, hogy a jelenlegi bérelhető villa kínálatból mindössze azok 0,3%-a kínál karaoke lehetőséget. Természetesen az infografika alján rögtön jön néhány kecsegtető ajánlat. Így is van, így kell ezt csinálni. Jómagam is kedvet kaptam egy jófajta villa kibérlésére Kelet-Timorban, az infógrafika alapján vihetek kutyát, biztosan melegebb lesz, mint itthon, szép kilátásom lesz, főzhetek magamnak, és talán még medencém vagy saját tengerpartom is lesz. Karaoke biztosan nem. Kinek van kedve csatlakozni?