Miért fontos annyira, hogy értsünk az adatok nyelvén?
Ahogy világunk egyre inkább automatizálttá válik, az adattudomány alapszintű ismerete is egyre általánosabb elvárásként jelenik meg, különösen az üzleti életben. Ennek ellenére számtalan cég még mindig nem ismeri ki magát kellőképp az adatok világában.
A mesterséges intelligencia megannyi területen lehet segítségünkre, amelyet egyre több vállalat ki is használ. Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az algoritmusok pusztán adatokból dolgoznak, így például maguktól nem képesek figyelembe venni etikai kérdéseket, ha eredendően nem ezek mentén lettek létrehozva. A hasonló algoritmikus torzítások kiszűrése végett fontos lenne, hogy az adatokkal kapcsolatos területeken is kritikus gondolkodásra képes, minél változatosabb nézőpontokat összpontosító csapatokat hozzunk létre.
Ez viszont a tények tanúsága szerint nem feltétlenül olyan egyszerű.
Egy 2020-as kutatás szerint a vállalati vezetők 90%-a a siker egyik kulcsaként tekint a data science ismeretekre és képességekre, ennek ellenére az alkalmazottak csupán 25%-a vallja azt, hogy magabiztos tudással rendelkezik az adatok területén. Egy másik kutatás eredményei szerint pedig az adattudomány diverzitás szempontjából is meglehetősen elmarad más tech-fókuszú területekhez képest, mint például a digitális marketing vagy a UX design (magyarul felhasználói élmény tervezés).
Mit lehet ez ellen tenni?
A Harvard Business Review vendégírója és a terület szakértője, Rasheed Sabar szerint erre az jelenthet megoldást, ha a szervezeten belül nagyobb hangsúlyt fektetünk az adatokhoz kapcsolódó ismeretek elsajátításának támogatására. Nem szükséges a jövő adattudósait kinevelnünk, ugyanakkor jobb eredményeket érhetünk el, ha munkavállalóink szélesebb köre képes
- komplex adatok rendszerezésére és elemzésére,
- az ezekből származó információk értelmezésére és összegzésére,
- előrejelzések megfogalmazására, továbbá
- az algoritmusok esetleges hiányosságainak a felismerésére.
Annak érdekében, hogy dolgozóinkat összeismertessük az adatok nyelvével, a szakértő 5 stratégiát javasol. Hogy melyek is ezek? Cikksorozatunk következő részéből megtudhatod!
Forrás:
Sabar, R. (2021): How Data Literate Is Your Company? Harvard Business Review.
https://hbr.org/2021/08/how-data-literate-is-your-company?ab=hero-main-text (Utolsó megtekintés: 2021. 08. 29.)
Comments are closed.