Miközben a szelfi az egyik legidegesítőbb fotótéma, a többség mégis szívesen készít önarcképet, bárki számára elérhetővé tesszük az Instagram-profilunkat, és inkább nézegetünk, mintsem tartalmat töltünk fel – derült ki a 2015 májusában elindított közösségi kutatásunkból, amelynek segítségével hazánkban elsőként mértük fel a magyarok Instagram-használati szokásait.
Márkázott tartalmat az Instára? Igen!
A magyar instagramozók kilenctizede követi ismerőseit, barátait, kétharmada a vonzó képeket feltöltő idegeneket és külföldi hírességeket, közel fele pedig márkaoldalakat is bekövet – derült ki közösségi kutatásunkból, a Magyar Instagram Körképből. Az eredményekből mindemellett kitűnik, hogy a legnagyobb közösségi oldal aktív felhasználóinak fele már érdekesebbnek tartja saját Insta-falát, mint Facebook-hírfolyamát, így egyértelmű, hogy a márkáknak nem szabad figyelmen kívül hagyniuk a fotómegosztó alkalmazást, de itt sok szempontból másfajta kommunikációt kell folytatniuk, hogy a fogyasztók minden eddiginél gyorsabb „tetszik-nem tetszik” döntései során a javukra billenjen a mérleg nyelve. Adatok, használati szokásokról szóló információk híján viszont ezen a csatornán a kommunikációt leginkább saját tapasztalataik útján tervezték a márkák, így szerettünk volna egy olyan felmérést végezni, ami után sokkal pontosabb képünk lesz a magyar helyzetről.
Mitől lehet egy márka érdekes az Instagramon, milyen fogyasztói célcsoportot milyen márkázott Insta-posztokkal lehet leginkább megszólítani? Többek között ezekre e kérdésekre kaphatunk választ az eredmények alapján.
Promóciók és agresszív közösségépítés helyett vizuális kreativitás
A megkérdezettek 89 százaléka naponta ránéz Instagram-falára, ezzel szemben tartalmat a válaszadók fele csak hetente, minden ötödik ember pedig mindössze havi rendszerességgel oszt meg követőivel, az Instát tehát élmények megosztása mellett egyre inkább szórakozásra, érdekes tartalmak böngészésére használják. Ezzel van összefüggésben az is, hogy az aktív felhasználók fele már sokkal érdekesebbnek tartja az Instagramot, mint a Facebookot – és ez egy fontos üzenet a márkák felé. Az Instagramon – egyelőre – nem jellemző az agresszív rajongó- és like-gyűjtés, így a kreatív és jó tartalmak számítanak annak eldöntésében, kit kezdünk el követni. Ez pedig bizony legtöbbször egyetlen pillantás alatt dől el. Az Instán sikeres márkák is leginkább érdekes, vonzó, minőségi képekkel örvendeztetik meg követőiket, ezért lehet, hogy ugyan a válaszadók fele találkozott már reklámmal is az Instagramon, de a kajafotók és a szelfik megelőzik a bosszantó tartalmak dobogóján. A vonzó és izgalmas márkázott tartalomra ugyanis sokan egész egyszerűen nem reklámként tekintenek, hanem egyfajta plusz figyelmességként értékelik kedvenc márkáiktól.
Minél szebb, annál jobb: a fentieket megerősíti, hogy a vizuális témák – mint például a divat – tarolnak a válaszadók Insta-falán. A legkedveltebb márkák mind ebből a körből kerülnek ki, úgy mint a Nike, az Adidas vagy a Victoria’s Secret. Az Instagramon az élbolyban lévő magyar brandek között is több a divat kategórába tartozik a Sugarbird, a BP Clothing/Shop és a Pöttyös. Igaz, ez utóbbi közel sem olyan sikeres a fotómegosztón, mint a Facebookon: a Túró Rudinak ugyanis az Instán 6000 követője, a Facebookon pedig több mint 870 ezer lájkolója van.
A magyar celebek/sztárok közül inkább a férfiaknak van okuk panaszra, hiszen az élbolyba egyedül Berki Krisztiánnak sikerült bekerülnie. Őt olyan nevek előzik meg, mint Palvin Barbara szupermodell a maga 2,3 millió követőjével vagy Lévai Adrienn (126 ezer) és Dukai Regina (121 ezer).
Eltérő generációs ízlések
A felhasználók által készített népszerű tartalmak között korosztályos eltérések figyelhetők meg: míg a tinédzserek leggyakrabban szelfiket és a barátaikkal közös képeket töltenek fel, addig a 20 évesnél idősebbeket a város- és természetfotózás köti le, a 36 éven felülieket pedig a videós tartalmak foglalkoztatják. A legfiatalabbak körében a legkevésbé izgalmas témák közé került az egyébként jellemzően kedvelt kajafotózás, míg a nőknél a mémek és vicces képek, a férfiaknál a divattal kapcsolatos képek fulladnak érdektelenségbe. Kifejezetten bosszantóak viszont a 26-35 évesek számára a gyermekfotók, a férfiaknak a reklámok, a nőknek pedig a szelfik – persze csak a másokéi, miután a válaszadók közel 70 százaléka szokott gyakran vagy legalább alkalmanként önarcképet készíteni.
Nem rejtegetjük mindennapjainkat
A közösségi oldalakhoz hasonlóan az Instagramon is beállíthatják a felhasználók, hogy profiljuk nyilvános vagy privát legyen. A válaszadóink háromnegyedének fotóit bárki megnézheti, csak egyötödük válogatja meg, kiket enged követői körébe. Ugyanennyien vannak, akik soha nem használnak hashtageket, pedig azokkal a többség éppen azt kívánja elérni, hogy minél több követője legyen, akár a világ minden tájáról. A nemzetköziséget jól mutatja, hogy a leggyakrabban használt hashtagek közül csupán minden tizedik magyar nyelvű – a legnépszerűbbek ezek közül a Magyar Instagram Közösség hashtagjei, a #mik és az #ikozosseg, illetve a #budapest és a #hungary.
A felmérés hátteréről:
A Crane a magyarok Instagram-használati szokásairól végzett felmérést, melyben a Magyar Instagram Közösség (MIK) is együttműködő partnere volt. A kutatás online megkérdezéssel zajlott, az adatok felvételére 2015. április 24. és május 11. között került sor. A nem reprezentatív felmérésben 1350-en vettek részt.
Letöltés
Ha többet szeretnél tudni a magyar Insta-használati szokásokról és a márkák instagramos jelenlétének lehetőségeiről, töltsd le teljes a Magyar Instagram Körképet!
Comments are closed.