A kommentálási lehetőséget (a fórumokkal együtt) megjelenésükkor mindenki üdvözölte, hiszen annak eszközét láttuk benne, hogy demokratizálódik a véleménynyilvánítás szabadsága, valódi kommunikáció tud kialakulni egy hír/cikk/blogposzt szerzője és a közönsége között, kérdéseket lehet feltenni és azokat megválaszolni. Aztán így is lett, meg nem is, de leginkább nem.
Trollimpia
Ennek fő oka a trollok. Ahol a trollkodás felüti a fejét, ott a személyeskedés, gyalázkodás, demagógia, veszekedések veszik át az uralmat, értelmes vita nagyon ritkán alakul ki. A szerzőktől nagyon sok energiát kíván, hogy elolvassák, válaszoljanak – és sokszor ennek sincs értelme. A trollokat nem szabad etetni, és nagyon nehéz megítélni, hogy az ember belemenjen egy hosszas vitába, vagy hagyja rá a kommentelőre (és hát egy befejezetlen vitát a troll természetesen a saját “győzelmének ítél” meg). De a szerző önérzetén kívül a médium márkaértékét, hitelességét is rontják az ilyen-olyan ellenőrizetlen, vagy sokszor kifejezetten reklám/propaganda céllal írt hozzászólások. Mert ne legyen kétségünk felőle: ha megnézzük a mezőnyt, akkor a megszállottak vagy a fizetettek kommentálnak a legszorgalmasabban. Ez a nagyon is határozott célokkal rendelkező törpe kisebbség pedig nem igazán tekinthető a nép hangjának.
Sorra szűnnek meg a komment szekciók…
A külföldi oldalak közül sokan beszüntették a kommentelési lehetőséget (a teljesség igénye nélkül például Recode, Reuters, Popular Science, CNN, The Week, Mic, The Verge, and USA Today), a magyarok között például ilyen az Index, de a 444.hu is fontolgatja a moderációt (2016.01.15 update: a 444.hu bevezeti az előzetes moderálást). A magyar törvényi szabályozás is “jótékonyan” rásegít a folyamatra, hiszen kis hazánkban jogilag az oldal tulajdonosa felelős az ott megjelenő kommentekért (2016.02.02. update: Az Index pert nyert Strassbourgban az olvasói kommentekkel kapcsolatos felelősségről).
…és a social médiába költöznek
Egy másik faktor, hogy a közösségi média hatalmasat fejlődött. Itt előny, hogy arccal és névvel vállalják az emberek a véleményüket (kivéve a fake profilok és azok, akiket az arc és név nyilvánossága sem rettent el a trollkodástól). Sok médium úgy döntött, hogy ezt a funkcióját átköltözteti például a Facebookra. Ennek egy hibrid és nem túl használható és felhasználóbarát formája a Facebook comment plugin használata a weboldalakon, blogokon).
De van, ahol még lehet értelmük
A niche témák oldalain/blogjain még lehet értelme, hogy megmaradjanak a kommentek. A blogomon, a sportcipőkkel foglalkozó sneakerbox.hu-n például 6 év alatt alig néhány kommentet kellett moderálni-törölni, mert nem olyan téma, ahol egymásnak esnének az emberek (és a trollok). Jönnek kérdések és vagy a cikk szerzője, vagy más felhasználók válaszolnak – így gazdagodik az eredeti cikk tartalma is.
Viszont ott vannak azok a blogok is, amik már annyira niche témával foglalkoznak, hogy annyira kis forgalmat bonyolítanak, mellyel el sem érik a kritikus látogatószámot, hogy egyáltalán legyenek kommentjeik. És üres komment szekció túlzottan is látványos jele az alacsony olvasottságnak… náluk is javasolt a hozzászólási lehetőség kikapcsolása.