Október 25-én én is részt vettem a Cosmopolitan szervezésében és az Avon támogatásával szervezett Digital Divas bloggerkonferencián. Jelenlétem elsődleges oka az volt, hogy egy kerekasztal-beszélgetés résztvevője voltam Instagram-témában. Ebből az alkalomból a Crane által készített Magyar Instagram Körkép bloggerek számára tanulságos részeit gyűjtöttem csokorba. Beszélgetőtársam Viszlay Márk divatfotós volt. Ezenfelül, mivel én is blogger vagyok – nem csak itt a salesactivation.hu-n, de alapító szerkesztőként a sneakerbox.hu-n is – arra is kíváncsi voltam, hogy milyen előadásokkal készültek a szervezők.
Egy szóban összefoglalva: tetszett 🙂
Ahogy az a rendezvény jellege miatt várható volt, a hallgatóság legnagyobb részét a hölgyek tették ki (olyan 95%:5%-ra becsülném a nemek arányát), és az előadók között is ők voltak döntő többségben. A szervezők eléggé kitettek magukért: a program, a meghívott előadók köre, a catering és a lebonyolítás is teljesen rendben volt, a hallgatóság pedig érdeklődőnek bizonyult, és szívesen adott visszajelzést, mind kérdések, mind pedig taps formájában 🙂
Ezt láttam-hallottam
Az előadások nagyobb részében előkerült, hogy most már nem elég csak pötyögni: a jó minőségű fotók természetesen régóta fontosak, de ehhez most már felzárkózott, hogy a bloggereknek egyre több csatornán is jelen kell lenniük. A “kötelező” Facebook-oldal mellett ez most már a Pinterestet és az Instagramot is jelenti, a YouTube azért kakukktojás, mert a video-blogolás (azaz a vlogolás) eleve külön műfaj (nem introvertált személyiségeknek való), ezenfelül a szükséges technikai felszerelés is más árkategóriában van. Nagyon hasznosnak találtam például Takács Nóra és operatőre előadását, hogy mire kell figyelni egy online videó elkészítésénél, de az amatőröknek is valóban hasznosítható tippek mellett minden második mondatból az is kiderült, hogy ez nem a teljesen kezdőknek való műfaj. Norie sikerét ugyanis jócskán megalapozta a tévés múlt, a már elsajátított “képernyő-képesség”, és hogy profi stábja van, operatőrrel, aki nem csak a kamera kezeléséhez, de a világosításhoz is ért.
Több előadásban és kerekasztal-beszélgetésen is felmerült, hogy mennyiből lehet elindítani egy blogot. A saját példámból is megerősíthetem, hogy fő a fokozatosság. Bár a sneakerbox.hu esetében én inkább befektettem egy kis pénzt a normális logóba, webdizájnba, és saját domainen üzemeltetem, de tény, hogy blogfarmon található kész sablonok használatával is lehet pofás “első fázisos” blogot létrehozni. Úgyis a tartalom, ami igazán számít! – ezt több előadó is megerősítette. Én csak annyival egészíteném ki, hogy a tartalom elvitathatatlan fontossága mellett a csomagolásra is kell fordítani figyelmet. Tehát hajrá blogfarm és ingyenes sablon, de tessék beletenni időt és energiát, és a legtöbbet kihozni belőle, hogy amikor végre elindul a blog, akkor már csak a tartalomkészítésre kelljen koncentrálni. Aztán úgyis eljön a csinosítgatások és a ráncfelvarrások ideje – Szűcs Ádám, az “Egy nap a városban”-tól, azt a tanácsot adta (szívemből szólt), hogy mindenki úgyis érzi, hogy mikor kell megújulni – tartalomban vagy kinézetben.
Nem gondoltam volna, hogy valaha is leírok ilyet, de ezen a napon alkalmam nyílt egy izgalmas jogi előadást is meghallgatni. Dr. Csécsi Roland, az AVON jogásza egy nagyon jó interaktív prezentációt tartott: konkrét esetekben kellett szavaznia a hallgatóságnak, hogy valami szerintük “szabad-e” (zöld), “attól függ” (narancs) vagy “tilos” (piros). Azt kell, hogy mondjam, egy-két beugratós vagy összetettebb kérdést kivéve egész jól működött a kollektív tudás (más kérdés, hogy tudják, hogy kell, és hogy mennyire életszerű ezt betartaniuk).
A márkák képviselőinek kerekasztal-beszélgetése szintén nagyon érdekes lehetett egy ambíciózus bloggernek: a brandek és a blogvilág közötti együttműködési lehetőség a content marketing egy nagyon izgalmas aspektusa. Az avonos Végh-Kósa Anita előadásában nagyon jól körüljárta a legfontosabb dolgokat, amikre egy bloggernek figyelnie kell: egyrészt nem félni megkeresni a márkákat együttműködési javaslatokkal, másrészt viszont már kész ötletekkel a tarsolyban érdemes érkezni, hiszen, lehet, hogy egy adott márka csapata kész az együttműködésre, de igazából a blogger ismeri a legjobban a saját lehetőségeit, hogy testreszabott, kölcsönösen előnyös ajánlatot javasoljon. Ja, és külön piros pont Anitának az emojis key visualra épülő preziért 😀
Instagram kerekasztal-beszélgetés
Már a mi Instagram-témájú kerekasztal-beszélgetésünk előtt is sok előadó említette meg az Instagramot, így láttuk, hogy arról már nem kell győzködni a hallgatóságot, hogy egy bloggernek ott a a helye a legnépszerűbb képmegosztón. Márkkal együtt inkább azokat a praktikus dolgokat vettük végig, hogyan lesz egy kép/videó sikeres az Instán. A teljesség igénye nélkül ezek a következők:
Személyesség: Az Instán elvárják a személyességet (egy blognál nyilván ez szintén így van), ezért nem steril, hanem eredeti, őszinte és személyes tartalmat kell feltenni. Itt összemosódik a Facebookon mára már markánsan különváló “rajongói oldal”, azaz a Page és a személyes profil. Nem csak nem tilos, de egyenesen elvárt a személyes pillanatok megosztása is.
Hitelesség: Ahogy a felmérésünkből is kiderült, a legjobban utált tartalmak között ott van a reklám. De érdemes emögé nézni, hogy mit tekintenek a felhasználók reklámnak? Lehet hiteles product placement vagy self-promo tartalmat készíteni úgy is, hogy azt a felhasználók nem reklámként, hanem érdekes tartalomként fogadják. Itt nagyon fontos az arányérzék, nem szabad túltolni promóciós tartalmat, “ne lógjon ki a lóláb”. Erre nincs kész recept, itt mindenkinek saját magának kell megtapasztalni, és a közönsége visszajelzése alapján finomhangolni, hogy mi az, amit még elfogadnak.
Minőség: Érdemes koncepcióban gondolkodni, mielőtt az ember elkészíti a képet. A “koncepció” alatt nem kell valami nagyon cizellált dologra gondolni, egyszerűen már a kép elkészítése előtt tudnod kell, hogy mit szeretnél kihozni belőle, milyen üzenetet, hangulatot akarsz átadni vele. A képen olyan filtert érdemes használni, ami a koncepciót, a hangulatot még jobban erősíti.
Megtalálhatóság: Egy bloggernek érdemes mindenhol kommunikálnia (és ahol lehet, ott persze linkelnie), hogy van Instagram csatornája. Az egyes képeket pedig megfelelő hashtaggeléssel lehet jobban felfedezhetővé tenni: átlagban 10-12 jól megválasztott hashtaget érdemes használni (amúgy legfeljebb 30-at lehet). A jók kiválasztásában segít az Instagram nemrég bemutatott új funkciója, ahol a hashtag begépelésekor javaslatokat dob fel, mégpedig a számokkal együtt, hogy hány tartalmat láttak már el az adott hashtaggel. A témához szorosan tartozó, nagyszámú, “kötelező” hashtageket nem érdemes kikerülni, ezen felül azonban hozzá lehet adni egy-egy egyedi saját, vagy éppen valami vicces, illetve niche hashtaget.
A konferenciáról – ahogy az várható volt – jócskán születtek bejegyzések a hallgatóságban ülő bloggerektől. Jó ötletnek találtam, hogy az Avon Instagram-profilján, az @avonhungary-n élő bejelentkezések voltak a konferencia történéseiről, ezen felül az Instán pedig például a #digitaldivashungary hashtag alatt lehet még találni sok “csajos” képet 🙂
Comments are closed.