A 2021-es újranyitások és a gazdasági visszaesés után kiemelt jelentősége van annak, hogy milyen növekedési stratégia áll a cégünk mögött. Az eddigi tapasztalatok alapján azok a cégek vannak előnyben, akik a világjárvány alatt sem hanyagolták el a vásárlói élményt. Gondjuk volt arra is, hogy a fogyasztók számára is vonzó célokat jelöljenek ki. És végül képesek arra, hogy a fenti két dolog kombinációjából minél többet kihozzanak.
Manapság egyre több olyan szervezet áll elő érzelmileg színezett célkitűzésekkel, ami korábban a hatékonyság- és profitmaximalizáló szemléletéről volt híres. Ez viszont önmagában aligha járul hozzá a tartós növekedéshez! Ha a hangzatos célokat nem támasztják alá a megfelelő, sőt akár drasztikus stratégiai akciók, ne várjunk pozitív reakciót, vagy hosszú távú elköteleződést vásárlóinktól, alkalmazottainktól és részvényeseinktől. Ugyanakkor a világosan meghatározott és releváns célok kiváló alapot jelenthetnek egy teljes változással induló növekedésnek. De tennünk kell azért – sokszor az elérhető maximális nyereségtől rövid távon elesve -, hogy ezek ne csak üres ígéretek maradjanak.
Célkitűzés alapú növekedési stratégia a gyakorlatban
Kitűnő példa erre a Patagonia sportruházati márka „1% for the Planet” (1% a bolygóért) nevezetű akciója. Ennek jegyében a cég árbevételének 1%-át már 1985 óta minden évben a természetes környezet helyreállítására és megőrzésére fordítják. Sőt, a Patagonia alapítója 2002-ben egy nonprofit szervezetet is létrehozott, aminek célja, hogy minél több cég csatlakozzon a „1% for the Planet” mozgalomhoz.
A BBank of the West is jó mintát mutathat. 2018-ban ugyanis a bank vezetősége elköteleződött a sarkvidéki olaj- és gázkitermelésből, a széntüzelésű erőművekből, a dohányiparból, a facellúlóz- és a pálmaolaj-előállításból, és az olajpala- és olajhomok-bányászatból történő forráskivonás mellett. Ehelyett a megújuló energiaforrások finanszírozását helyezték előtérbe, és pénzügyi termékeiket közvetlenül összekapcsolták a specifikus okokkal. Így 8 hónap alatt 37%-kal – a bank története során a legnagyobb mértékben – bővült a Bank of the West ügyfélköre, és 25%-os tartós növekedést értek el.
Hogyan valósítható meg?
Ahhoz, hogy kihasználhassuk a célkitűzés alapú növekedési stratégia adta előnyöket, a környezetvédelmi és társadalmi céloknál tágabb körben kell gondolkodnunk. Azok a cégek képesek növekedés, nyereségesség, megkülönböztetés, vásárlói és alkalmazotti hűség szempontjából felülmúlni versenytársaikat, amikk három eltérő szinten is értelmezik céljaikat. Első körben a cég egészére, másodsorban az egyes márkákra, harmadszor pedig a vásárlókra vonatkozóan is.
Arról, hogy ez pontosan mit is jelent, a következő részben írunk részletesen!
Források:
Recognizing Your Customer’s Purpose is Key to Growth. Harvard Business Review
Patagonia (2021): 1% for the Planet
Means & Matters (2021): The INTERSECTION of Finance and SUSTAINABILITY
Comments are closed.