Januártól elérhető a duolingo.com nyelvtanuló portálon a magyar nyelv is, vagyis magyarul is lehet tanulni. De miért érdekes ez CRM szempontból? És egyáltalán mi az a duolingo?
A duolingo lényege, hogy valós szövegek fordításával lehet nyelvet tanulni automatizált formában. Az oldal osztályozza a számára elérhető szövegeket és a tanuló képességeinek megfelelően egyre nehezebb szövegeket ad, majd a fordításokat értékeli. Az üzleti modell emögött pedig az, hogy a lefordítandó szövegeket cégek (pl. hírportálok) is biztosítják, tehát a tanuló értéket teremt a tanulásával. A modell annyira jól működik, hogy a Buzzfeed például további ellenőrzés nélkül, direktben használja a lefordított szövegeket.
Ez nagyon újító koncepció, de miért érdekes ez CRM szempontból? Képzeljük el egy pillanatra, hogy hogyan működik a háttérben a tanulókat nyilvántartó adatbázis. Először is nyilván készül egy profil, ahol a tanuló nyelve, a tanulandó nyelv és más személyes adatok szerepelnek. Ezt nevezzük el most tanulói profilnak, de nevezhetjük akár ügyfélprofilnak is. Ezután nyilvántartjuk a tanuló által lefordított szövegeket, ez a tanulási folyamat, de hívhatjuk akár ügyféltörténetnek is. A lefordított anyagokat értékeli a rendszer és számszerűsíti, ezek a készségpontok, de lehet a neve ügyfélérték vagy hűségpont is. A lefordított anyagok alapján egyre magasabb fokozatot ér el a tanuló, egyre nehezebb fordítandó anyagot kell neki adni, ezeket a tanulási fokozatokat akár hívhatjuk az ügyfél életciklus különböző fokozatainak is, ahol az ügyfél számára egyre komplexebb szolgáltatásokat tudunk értékesíteni.
Tehát van ügyféladatbázisunk, ügyfélprofilunk, ügyféltörténetünk, ügyfélértékünk, ügyfél életciklusunk. Mi ez, ha nem CRM? Ha az ügyfélértéket és a tanulási fokozat során elért szinteket hűségpontokként és hűségszintként valósítjuk meg, hirtelen egy teljes hűségprogram kerekedik ki.
A duolingo még tovább ment, ezt a folyamatot megbolondította egy kis játékossággal, hogy a nyelvtanulás ne legyen olyan unalmas. A gyűjtött készségpontokat tudjuk az ismerősökéhez hasonlítani, különböző küldetések vannak, ahol extra pontokat lehet szerezni. Erre a virtuális versenyre nyugodtan használhatjuk a gamification szót. Az elért eredményeinket pedig megoszthatjuk a Facebookon is.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a duolingo-ban van egy komplett CRM rendszer, hűségprogram, valamint használja a social media és a gamification nevű korszerű eszközöket.
Úgy érzem, más már nem is szükséges egy sikeres CRM program megvalósításához.
http://index.hu/tech/2014/01/30/megtanult_magyarul_a_duolingo/
http://www.ted.com/talks/luis_von_ahn_massive_scale_online_collaboration