A napokban olvastam egy tanulságos cikket az egyik hirdetési portálon, ami azt a jelenséget mutatta be, amit egyszerűen csak „észnélküli kattintásnak” nevezhetnénk. Azaz, az olvasó különösebb körültekintés, utánajárás, gondolkodás nélkül villámgyorsan rákattint olyan tartalomra, ami valamiféle, számára az adott helyzetben egyébként nem túl releváns, de izgalmas, könnyed kikapcsolódást nyújtó tartalmat ígér (nem tudom, hogyan írjam körbe még a hiányos öltözetű női hölgyek fotóit és az ezek által, az érdeklődőkre gyakorolt hatást). Aztán azt már csak később (soha sem) tudja meg, hogy pl. az alkalmazásban lévő algoritmus (vírus) ezt kiposztolja minden ismerőse falára, vagy elküldi az összes kontaktjának e-mailben, és így tovább. A cikkben azt a tavalyi facebook alkalmazást, pontosabban az alkalmazás által kiváltott reakciót hívja életre a szerző, ami anno sok-sok embert késztetett kattintásra, hogy megtudják, mit visel a dekoratív hölgy a strandon több száz ember szeme láttára. A sokkoló kérdés, hogy mit, az persze nem derült ki (na jó, de egy normál bikinit), de minden ismerősnek automatikusan posztoló, adathalász alkalmazásként sikeres volt.
Talán kevésbé ártalmas, de legalább ennyire hatásos eszközökkel találkozhatunk egyre többször a youtube-on is. Az elmúlt héten egy olyan videó vezette a nézettségi listát, amiben ígérete szerint az emberek a vízen járnak (vagy legalább is próbálkoznak vele). Nem valami vallási megfontoltságból, nem különösebben vicces módon, van, aki egyedül, van, aki kerékpárral, van, aki a családjával kézen fogva. Nem volt benne semmi csoda, trükk, átverés, mindösszesen egy olyan zselés anyag, amit kiöntve egy megfelelő (medencét imitáló) felületre, úgy tűnik, mintha víz lenne. Azzal ellentétben viszont lehet rajta járni, kicsit bukdácsolva, billegve, de lehet. Ennyi az egész. A cikk írásának kezdetén 14 169 383 ember nézte már meg a filmecskét. Itt álljunk is meg egy pillanatra és ismételjünk! Több, mint 14 millió ember megnézett egy olyan videót, amiben nem történik semmi vicces dolog, nem egy közismert sztár új klippje, nincsen benn cuki, testvére ujját harapdáló kisgyerek, se gangnam style.
Mi a siker titka?
Van benne egy fiatal, igen dekoratív ázsiai hölgy tekintélyes méretű mellekkel kezdőképként, ennyi elég is a megnézéshez. Azt, hogy a hölgy nekifutásból megpróbál a vízen járni a videó első képkockáin, aminek óriási fürdés lett a vége, majd gyors vágás után már a zselés felületen próbálkozik a vízen járással sikerrel, persze ugyanabban a szexis ruhácskában, és a még mindig vizes, sejtelmesen áttetsző pólócskájában, már én is csak onnan tudom, hogy a 14 millió kattintó közül az egyikként, én is gondolkodás nélkül néztem meg a videót a múlt héten. Annak legalábbis az első 30 másodpercét beletekerés nélkül, amíg nem kezdtek el teljesen érdektelen figurák a zselén bukdácsolni. Persze, hiszen érdekelt, hogyan lehet a vízen járni. Kit ne érdekelt volna?
A videót a malajziai Hong Leong Bank szponzorálja, aki egyébként több furcsa videót is jegyez, többet között néhány hónappal korábban már ezt a zselén járósat is, valamiféle meghívóként erre a szenzációs eseményre, ahol ingyen lehetett a vízen (zselén) járni a bank szervezésében. El is érve 5-10-20 ezres nézettségi számokat. Az egyetlen különbség, hogy ott nem volt dekoratív hölgy vizes pólóban, csak ember jöttek-mentek, táncoltak a tortazselén. Aztán valakinek eszébe jutott, hogy ez így kevés, tegyük fel az adu-ászt, és máris jött a 14 milliós tömeg, és nézte megbabonázva a látványt. Úgy értem, a zselét.
Azt, hogy a recept ilyen egyszerű, mi sem bizonyítja jobban, mint az év végén tömegével megjelent „Best of 2013…) videók nagyjából két csoport köré szerveződtek, legnézettebb, legviccesebb videók. Abban nagyjából hasonlóak voltak egymáshoz, hogy a nyitóképen kivétel nélkül dekoratív, fiatal, hiányos öltözetű nők várták a kíváncsi videó nézők százezreit. Azok esetében biztosan, ahol többszázezer, nemritkán milliós nézettséget értek el. Nem rossz üzlet ahhoz képest, hogy meglévő tartalomból kell csemegézni, kicsit összevágni, majd újra felrakni a youtubra. Aztán már csak a pénzt kell számolni, ami dől a hirdetési bevételekből.
A linkeken a következőket nézheted meg:
A 444.hu cikke, ha érdekel az adathalász spam:
http://444.hu/2014/01/21/nezd-mit-visel-ez-a-lany-a-strandon-tobb-ezer-ember-szeme-lattara/
A vízen járó női hölgy és barátai:
A bank egyéb attrakciói csokorba szedve:
http://www.youtube.com/user/MachbyHLB
Itt pedig megnézheted, hogy az elmúlt 24 órában melyik országban mit néztek meg a legtöbben a youtube-on:
http://www.youtube.com/trendsdashboard#loc0=hun
Az elmúlt 60 percben, amíg ez a cikk megszületett, egyébként több, mint 20 000 új néző volt még kíváncsi a vízen járás tudományára. Úgy tűnik, a lelkesedés töretlen, nézd meg te is.