Kettőskeresztismeredasztorit ? Talán így könnyebben elolvasod: #ismeredasztorit?
Mi, akik aktív felhasználói vagyunk a közösségi médiának, ma már minden különösebb probléma nélkül olvassuk ki a # jel után, szóközök nélkül, egybeírt szavakat. Egyszerűen alkalmazkodtunk a legújabb trendhez, a szemünk és az agyunk is ráállt arra, hogy még a legkacifántosabb kifejezéseket is elsőre kihámozza a betűrengetegből.
Használjuk, olvassuk, de a történetét ismerjük? Miért pont a kettőskereszt szimbólum kerül a szavak elé? Egyáltalán ki találta ezt ki és mióta használja mindenki?
Ezekre a kérdésekre keresetem a választ, így született meg, a #hashtagstory.
A # az Egyesült Államokban hosszú évtizedekig a font (mértékegység) jelölésére használt szimbólum volt. A telekommunikáció és az informatika fejlődésével lassanként új értelmet nyert, de igazi népszerűségnek a közösségi média felemelkedése óta örvend, sőt, azóta már az offline kommunikáció területén is hódít.
Először nagyjából 1988 körül használták képek, üzenetek, videók és más tartalmak kategorizálására a jó öreg IRC (Internet Relay Chat) felületén. A hashtag-ek segítségével a felhasználók könnyedén tudtak keresni a kapcsolódó anyagok között.
Egy nagy ugrással egyesen 2007-be kerülünk, amikor az IRC-ről már csak maximum nosztalgikus felhanggal beszéltünk, hiszen egy sokkal izgalmasabb dolog tartott minket lázban: a közösségi média hódító útjára indult. Magyarországon még nem is nagyon tudtuk, hogy mi fán terem a Twitter, amikor Chris Messina egy laza poszttal elindította a hashtag-ek használatát.
Bár Chriss Messina találta kis, hogy érdemes leporolni a kettőskeresztet és újraértelmezve bevezetni a social media-ba, a nevét egy bloggertől, Stowe Boyd-tól kapta, aki külön posztot szentelt a „hash tag” elnevezésnek.
Ugyanebben az évben a San Diego tűzeset kapcsán egy helyi lakos, Nate Ridder minden egyes, a témában írt posztját a #sandiegofire hashtaggel kezdte, így tájékoztatva a világot a katasztrófa körüli legfrissebb hírekről. Ez volt az első alkalom, hogy nagyobb közönséget érintő témában folyamatos híradás történt egy hashtag segítségével.
2009-ben a Twitter hivatalosan is beépítette a saját kódjába a # használatát, így a mögé írt szó vagy szavak már hiperlinkként jelentek meg. Sokáig a Twitter használta a legügyesebben a hashtag-eket, ezt többek között az is elősegítette, hogy 2010-től folyamatosan megjelennek a legtöbb embert megmozgató témák oldalt a „Trends” boxban.
Szép lassan az összes meghatározó közösségi média szereplő átvette a hasthtag-ek használatát, bár kétségtelen, hogy Magyarországon egyelőre az Instagram-on használják a legnagyobb magabiztossággal az emberek.
Comments are closed.