Nemrégiben Angliában jártam. Mivel üzleti megbeszélést is terveztem, így bekerült a bőröndbe egy zakó és néhány ing is. Egy hétre mentem mindössze, így nem nagy bőrönddel utaztam igyekeztem mindent élére pakolva elcsomagolni. Akarom mondani, igyekezett a kedvesem mindent élére elpakolni nekem, így hiba nélkül minden ruhám szépen, és gyűrődésmentesen érkezett meg velem együtt az oxfordi hotelbe. Akkor kerültem bajba, amikor az egy hét elteltével a hazafelé indulás előtt nekiálltam, hogy összepakoljam a ruhákat. Rutinos utazóként nyilván megbirkóztam a feladattal, még néhány, frissen beszerzett nagyobb méretű gyerekkönyv is befért a bőröndbe, de a zakó kifogott rajtam. Hiába hajtogattam minden, általam ismert módon, már percek múltán is a gyűrődés nyomait láttam rajta. Hosszú percek küzdelme után a virtuális világot hívtam segítségül, és nem is csalódtam. A Youtube-on számtalan hosszabb-rövidebb filmecskében mutatták meg nekem, hogyan is kell úgy összehajtani egy zakót, hogy ne gyűrődjön meg. Mégis a legmeglepőbb ez a kisfilm volt. Nézzétek meg és megértitek, miért:
A filmet nem egy lelkes amatőr, hanem a Heathrow repülőtér készítette. A Heathrow, híven a szlogenjükhöz (Making every journey better) amellett, hogy a világ egyik legnagyobb reptere, és sokat tesz azért, hogy a repteret használó utazók számos kényelmi szolgáltatást kapjanak, még erre is gondolt. Segít neked összepakolni. Nem csak arról beszél, mit vihetsz fel a repülőgépre, vagy mit nem, mit szabad, mit tilos, ez elég hagyományos üzenet lenne egy repülőtérről, meg szajkózzák is eleget. Ők ennél tovább mentek, és már az utazásod előtt értékesítik magukat neked. Kreatív ötlet, kreatív csatornaválasztás. Más kérdés, hogy kell-e, vagy miért kell egy repülőtérnek reklámoznia magát. Az emberek általában nem repülőteret választanak, hanem úti célt, mégis fontos, hogy ha már ott vannak, jól érezzék magukat, és sok pénzt költsenek a valaha az EU-n kívüli világban szebb napokat látott, mára már igencsak borsos árú duty-free boltokban. Persze, ha valaki tengerentúli desztinációt választ, és esetenként hosszú órákat kell eltölteni csatlakozásra várva, akkor azt kellemesebb a Heathrow-n megtenni, mint mondjuk egy elfeledett közép-afrikai ország repülőterén. Kétségeim persze vannak, hogy tényleg számít-e ez, és ilyen esetekben is inkább a légitársaság és a járat a fontos, nem a repülőtér, ahonnan indul, vagy ahová érkezik. Egy biztos, remek kis videó, remek ötlet. Nem véletlen, hogy a Heathrow a 10-ik helyen áll a világ legkedveltebb repülőtereinek százas listáján (A Ferihegyi Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nem fért be az első százba, kár keresgélni. Ld a linket a cikk végén.)
Ha nincs kedved végignézni a filmecskét, csak egy dolgot vigyél magaddal ebből az írásból a következő utazásodra. Mielőtt berakodsz a bőröndödbe, terítsd ki az elvinni kívánt ruhákat, holmikat az ágyra, úgy, hogy mindet lássad külön-külön. Majd egy gyors mozdulattal a 30%-át tedd vissza a szekrénybe. Semmi szükséged nem lesz rájuk, nem fogod megbánni. Legalább lesz hely az ajándékoknak, amit majd kint veszel az itthon maradottaknak.
A világ legkedveltebb reptereinek 100-as listája: