Néhány évvel ezelőtt még arról beszélhettünk (a nosztalgiára hajlamosak kesereghettek), hogy az emberek már nem írnak egymásnak leveleket, csak e-maileket, ünnepekkor pedig elmaradtak a képeslapok, „csak” SMS-ben kívántunk egymásnak kellemes ünnepeket és boldog új évet: a régi locsolóverses oldalak mellett megjelentek a 160 karakterre kiszámolt átszellemült karácsonyi és jópofa újévi SMS szövegeket gyűjtő oldalak a neten.
A hazai mobilszolgáltatók friss év végi statisztikái viszont azt mutatják, hogy ismét egy korszakváltás tanúi vagyunk. A T-Mobile közlése alapján 2012. december 24-én és 25-én a küldött SMS-ek száma már nem haladta meg a 10 milliót, pedig 2011-ben még 11 millió, 2010-ben még 13 millió szöveges üzenetet pötyögtek az előfizetők.
A Vodafone és a Telenor szilveszteri és újévi SMS-forgalma is 20 illetve 15%-kal maradt el az előző évi forgalomtól.
Az jókívánságok persze nem tűnnek el, csak csatornát váltottak: átvándoroltak a Facebookra, illetve az okostelefonok terjedésével előtérbe kerültek az ingyenes üzenetküldő szolgáltatások. Idén sokan Facebook állapotfrissítésben intézték el a karácsonyi és újévi jókívánságokat (a gondosabbak közelebbi barátaikat-rokonaikat név szerint betagelve), az okostelefont használók pedig már egyenesen a bőség zavarával küzdhetnek: az iPhone tulajdonosok között ott az ingyenes iMessage üzenési lehetőség, de lehet írni WhatsApp-on, Viberen és Facebook Messengeren keresztül is…
A számok is alátámasztják az üzenetek költözését, a Telenor által megadott adatok szerint a magyarországi hálózatukban az idei ünnepi időszakban 58%-kal nagyobb adatforgalmat regisztráltak, mint az előző évben. A WhatsApp, a legnépszerűbb ingyenes üzenetküldő szolgáltatás rekordmennyiségű 18 milliárd üzenetet kézbesített szilveszterkor világszerte.
A tanulság számomra az, hogy nekünk, marketingkommunikációs szakembereknek éberen kell figyelnünk, hogy milyen változások vannak az emberek egymás közötti kommunikációjában, hiszen azokon a csatornákon tudjuk elérni őket a leginkább, melyeket a leggyakrabban használnak. Ezen trendek alapján a mobilfelületek, az alkalmazásokon belül elhelyezett hirdetések és (változatlanul) a Facebook felületeinek használatát érdemes megfontolni.
A forgalmi adatok forrása a hvg.hu vonatkozó cikkei voltak.