Aki gyerekkora óta síel, biztosan átélte már, aki nem, annak gyorsan elmondom: a síelés általam ez idáig feltérképezett evolúcióját.
Gyerekként vagy fiatal felnőttként, attól függően, ki mikor volt olyan szerencsés, hogy életében először síre álljon, még a teljesítmény és a sebesség volt a fő mozgatóerő. Egész nap a pályákon, maximálisan kihasználva a hely adta lehetőségeket, és a csillagászati áron megvásárolt síbérletet, legtöbbször valami kölcsönbe kapott, bérelt, agyonhasznált síruhában és sílécekkel. Aztán ahogy jöttek a húszas évek, megnyílik egy újabb, addig ismeretlen és tiltott világ, a hütték és az alkohol világa. Már többször üldögélt a delikvens a hegyi kocsmákban, forralt bort, sört, snapszot szürcsölgetve. Még fontos volt a síelés, de már nem az első felvonóval ment fel a hegyre, és nem is maradt kint sötétedésig a pályán. A ruha és a léc már újszerű volt, legalább is tükrözte az alany lehetőségeit vagy utalt vágyaira. Aztán jönnek a harmincas évek, ahol már minimális a besíelt terület, az ember inkább már csak beszélget a hüttében valamilyen alkoholos itallal a kezében, és tessék-lássék néha kimerészkedik a pályára, persze kifogástalan (lehetőség szerint a legutóbbi divat szerinti) síruhában, és a legújabb, leggyorsabb, legszebb felszerelésben. Ügyelve arra, hogy se a síelő, se a felszerelés ne sérüljön, ne karcolódjon. A negyvenes éveket még nem tudom leírni, de az évek számának növekedésével feltételezem, hogy egyre inkább nő majd a hüttézgetéssel eltöltött idő, és csökken a sípályákon őrült száguldással besíelt területek aránya.
Talán ezt a sajátságos evolúciót értette meg az a sportszerkereskedés, aki jelen cikk témáját tekintve ugyancsak a hölgyekre koncentrálva, de merőben új kategóriát vezetett be a sílécek piacán. A katalógusban a HEAD sílécek női kollekciójának összefoglaló bemutatásánál első látásra semmi érdekes nem történik a szokásos vágykeltő megfogalmazásokon túl, úgymint a termékek egyszerre femininek és emancipáltak, divatosak, fénylők, de visszafogottak, stílusosak és biztonságosak. Aztán lapozva a konkrét termékváltozatokhoz, átfutva a tudásszinthez, igényekhez, terepadottságokhoz ajánlott verziókon egyszer csak szembetalálkozunk valamivel, ami egészen újszerű megvilágításba helyezi az eddigi, síeléssel kapcsolatos ismereteinket. A First One PP9 síszettről nemes egyszerűséggel, nem kertelve és felesleges köröket futva a következőt mondja a reklámozó: „Megbocsájtó, könnyű síszett hölgyeknek, akik a hegyen élményt és fitneszlehetőséget keresnek”.
Ízlelgessük csak egy kicsit ezeket a sorokat, mielőtt továbbugranánk a következő szintre. Mit is ígér nekünk ez a rendkívül stílusos, tetszetős, egyébként egy divatos hölgyhöz tökéletesen passzoló termék? Ha maradok a sportszerű megközelítésnél, akkor a síléc tolerálja a kezdők hibáit, kezdő használója megtapasztalhatja vele a síelés első élményeit, és intenzív sportélményt ugyan nem, de valami kis testmozgást biztosan garantál. Ez nekem valahogyan sántít, erre ott a következő termékcsoport, ami ugyan nem ilyen dekoratív, de sokkal inkább használható sportolásra kezdő szinten is. Így gondolok egy nagyot és a következőképpen dekódolom a leírtakat: van egy igen tetszetős síléc, ami megbocsájtja, ha a használója éppen nem használja, az élményre ott van a hütte napozóterasza, ahol a hóba stílusosan leszúrt síléc mellett, egy napágyban, kézben egy bögre forralt borral igazi élményeket találhat a használó. A fitneszlehetőségekre pedig ott van az a tízenszáz néhány méter, amit a vadonatúj, műszőr betéttel ékesített, hasonlóan stílusos sícipőben a női hölgy sporttárs megtesz a felvonó és a hütte között oda-vissza.
Sajnos el kell keserítenem azokat a női olvasókat, akik ellenállhatatlan vágyat éreznek a fentiek után a termék megvásárlására, az a forgalmazó 2010-11-es téli katalógusában szerepelt, és csak egy véletlen esemény kapcsán került a kezembe. Viszont biztosíthatok minden kedves női és (férfi) olvasót, hogy ilyen célra kedvező áron lehet az idei szezonban is lécet vásárolni, akár a fent említett HEAD gyártó termékei közül is, egyszerűen mindig azt kell megvenni, amelyik a legtetszetősebb, és nem méltatják hosszan idegen szavak és érthetetlen rövidítések kíséretében a síeléssel kapcsolatos pozitív tulajdonságait. Egy biztos, ha egy sílécgyártó komolyan felvállalná azt, hogy sílécet nem kifejezetten síelésre, csak ruházati kellékként gyárt a hasonszőrű felhasználóknak, biztosan betalálna egy piaci résbe. Nekem az első sílécem egyébként egy, az ösztöndíjamból összespórolt, lángnyelvekkel ékesített koromfekete használt Atomic Design Sport alpesi léc volt, közel húsz évvel ezelőttről, igaz, én síelni vettem, de inkább csak szép volt így visszatekintve. Úgyhogy higgyétek el, tudom, miről beszélek.