Itthon céges körökben megszokás, hogy minden kiadásról áfás számla szükséges. Így van ez akkor is, ha külföldi kiküldetésre indul valaki és repülőjegyet vásárol. Tapasztalatom szerint, a légitársaságoktól való számlabeszerzés téren nincs könnyű dolgunk, sőt van, aki még kifejezetten meg is nehezíti, esetleg valami módon díjat számol fel az ügyintézésért. Ez utóbbi meglátásom szerint nem elfogadható egy olyan dokumentum esetén, amelynek kiállítása törvény szerint kötelező, minden esetre összegyűjtöttem néhány légitársaság esetén, mi a teendő, ha mégis áfás számlára van szükségünk. ☺
Ma már az internetes oldalak segítségével könnyedén megtalálhatjuk a számunkra legmegfelelőbb járatot és bankkártyánk segítségével pillanatok alatt meg is vásárolhatjuk azt az adataink megadásával és lényegében néhány kattintással.
A visszaigazolás megérkezésével, kinyomtatásával nem szokott gond lenni, ez általában egy jól automatizált folyamat. Az áfás számlát ellenben foglalás után külön kell igényelni, jellemzően a foglalási azonosító és még néhány személyes adat megadásával. Néhány felületen már foglaláskor jelezhető, hogy a vásárló fél cég és nem magánszemély, de ettől még számla nem érkezik automatikusan és ez nem is kérhető online. A legtöbb esetben még arra sincs mód, hogy a foglalásnál jelezhessük, hogy a vásárló cég. Általában csak az utasok adataira kíváncsiak és nincs is mező, ahol megadható lenne a vevő és annak számlakiállításhoz szükséges adatai. Van olyan légitársaság, akinek a honlapján hosszas keresgélés után megtalálható az a tájékoztatás, mely szerint ő nem állít ki külön számlát, erre a célra az a nyugta (Receipt) szolgál, amit a foglalásról visszaigazoló e-mailben küld el.
Amennyiben British Airways-től vásároltál jegyet, akkor az ő honlapjukon az alábbi linken található meg a magyarországi telefonszám. Itt a legördülő listából ki kell választani Magyarországot (Hungary), majd a „Contact Customer Relations” elnevezés alatt megtalálható az a magyarországi BA telefonszám, amelyet fel lehet hívni és az adatok megadásával utólagosan kérni lehet az Áfás számla megküldését a vásárlásról. A számla 60 napon belül meg is érkezik ☺, ami meglepő módon egy hivatalos sorszámozott tömbből, kézzel kiállított számla lesz. Bár az oldalon nincs információ a számlakérelemről, de egy normál díjas telefonszám kitartó böngészés után fellelhető és végül a számla is megérkezik sok-sok várakozást követően.
Az Air Lingus oldalán található egy számlaigénylő form, melynek kitöltése után azt tapasztaljuk, hogy végül elküldésnél a megadott adatokat összesűrítve, lényegében elválasztások nélkül egy e-mail formájában tudjuk végül kérésünket elküldeni. Ennek működésével kapcsolatban vannak kétségeim, így ha ez nem vezetne célra, akkor nekik is telefonálhatunk. Elérhetőségük az oldalukon itt megtalálható. Természetesen számlakérelemről még a GYIK-ben sem található információ.
Számomra mind közül a Ryanair viszi a prímet. Az ő oldalukon itt van egy kattintási lehetőség, mely azzal kecsegtet, hogy ha magyar áfás számlát szeretnél, akkor itt kell kattintanod a kontakt adatokért. Itt egy pillanatra megörül az ember, mert ez az első oldal, amint kifejezetten található számlakéréssel kapcsolatos információ, ám miután kattintunk a következő szöveggel találkozhatunk:
Sajnáljuk! Nem találjuk az Ön által keresett oldalt. Mit kíván tenni ehelyett?
Íme a négy választási opció:
A felkínált lehetőségek közül a kapcsolatfelvétel gomb alatt már nem találunk semmilyen további információt, ami számlaigénylési lehetőséggel kecsegtetne, de az Általános menüpont alatt, van egy újabb kattintási lehetőség, ha nem találtuk meg, amit kerestünk, akkor ott találunk kapcsolat felvételi információt. Itt is ki kell böngészni a magyarországi elérhetőséget, majd meglepetten nyugtázhatjuk, hogy bizony a szám emelt díjas. Belföldi vonalas készülékünkről percenként 155 forintért máris megigényelhetjük az egyébként kötelezően kiállítandó áfás számlát. Brrr.
Ez a lehetőség nem igazán tetszett, így tovább keresgéltem, majd rábukkantam egy élő chat szolgáltatásra. Egy pillanatnyi öröm után hamar kiderül, hogy ez sem működik. Végül marad az emelt díjas hívás lehetősége. Tárcsázás után kifejezetten hosszas, zenés várakoztatás történik, közben nyilván ketyeg percenként a 155 Ft-os díj. Miután végre kapcsolják az illetékest, extra lassú kiszolgálás mellett csak a tanácstalanság jellemző. Minden egyes kérdés után az ügyfélszolgálatos vagy kézikönyvből böngészi ki a választ vagy szóbeli segítséget kér, de a beszélgetés finoman szólva nem gördülékeny. Minden kérdés után rövid időre várakoztat és addig zenét hallgatok 155 Ft/perc díjon. Közben nem értem az egészet. Csupán egy egyszerű áfás számlát szeretnék kapni a repülőjegyemről, amit kutya kötelessége lenne a szolgáltatónak azonnal kiállítani. Mindennek végén szerettem volna legalább e-mailen egy visszaigazolást kérni róla, hogy történt egy áfás számla igény az adott napon, de az erre irányuló kérésemet elutasították, mondván, hogy ilyen tartalmú e-mailt nem tudnak küldeni. Pfff… nesze neked emelt díjas szolgáltatás.
Meglátásom szerint joggal felmerül a kérdés, hogy miért van ez? Vajon a légitársaságokra nem vonatkozik a számla kiállítási kötelezettség éppúgy, mint a többi vállalkozásra? Miért ilyen nehéz ez és miért kerül nekem külön utánajárásba és esetleg plusz pénzbe is, miközben meglátásom szerint az üzleti utazások jelentős forgalmat tesznek ki és ezeknek a cégeknek bizony mind-mind számla kell. Ez nem egy újdonság. Miért nem lehet ez is automatikus? Miért kell megnehezíteni? Miért nem lehet foglaláskor már beikszelni, hogy bizony én kérek egy áfás számlát is.
A számla elvben nem egy magyar találmány, bár néha bizony ennek kapcsán is felmerülnek bennem kétségek. ☺ Minden esetre, ha mostanság áfás számlára lenne szükséged bármely légitársaságtól, akkor jellemzően csak utólag tudsz ilyen kérelemmel élni a fentiek szerint vagy ahhoz nagyon hasonló módon. Én mindenkinek drukkolok, a légitársaságokat pedig bíztatnám arra, hogy egészítsék ki a foglalási felületüket úgy, hogy már foglalásnál lehetőség legyen jelölni a számlaigényt is és e szerint a cégeknek küldjenek automatikusan egy áfás számlát.
Comments are closed.