Miért alszanak a finn babák dobozban? Időről-időre újra felbukkan a cikk a magyar kismamákat célzó fórumokon, és rendre minden anyuka elámul, milyen jó lehet finnek lenni. Egy hatalmas doboz, tele hasznos és szemet gyönyörködtető babaholmikkal. Igen, ezt a dobozt (persze mindig frissített tartalommal) az 1930-as évektől megkapja minden finn újszülött.
Hasonló kezdeményezés Magyarországon is létezik, de még babacipőben jár. Már a terhesség első harmadában a körzeti védőnő ellát mindenféle prospektussal és kiadvánnyal, sőt, a baba fejlődését bemutató CD-lemezt is ad, azonban hogy ezeket a kiadványokat milyen rendszerességgel és mennyiségben osztogatják, az már csak a védőnőn múlik. Az első terhességem alatt az én tündéri védőnőm egy nagy köteg olvasnivalóval ajándékozott meg, volt, ami hasznosnak bizonyult (hozzátáplálási útmutató, védőoltásokról szóló ismertető), azonban a nagy része a kukában landolt. Csupa termékismertető és reklám volt, értékelhető információ nélkül. Ezt egy tévéreklámtól is megkapom, naponta 10-szer. Még csak meg sem próbálták úgy becsomagolni az üzenetet, hogy az a kismama számára valóban figyelemfelkeltő és hasznos legyen.
Az egyik tájékoztató füzetben egy kupont találtam, melyet a személyes adatokkal kitöltve a nagyobb bababoltokban lehetett leadni, és cserébe egy csomagot kaptam. Gyermeki izgalommal vettem át az ajándékot, amit azon nyomban ki is bontottam. Ismét csalódnom kellett: egyszerű szórólapokon és egy régi magazinon kívül semmi sem volt benne.
Minden bizodalmam a szülést követő úgynevezett „kórházi csomagban” volt. Persze akkor már a karomban tartottam a legnagyobb ajándékomat, mégis izgatottan kértem a férjemet, hogy bontsa ki! Végre, a sok szórólap között azért akadt néhány termékminta is: babatea, fertőtlenítő szappan, előke, popsikenőcs, babavíz, „Baba az autóban” matrica és persze egy babamagazin tavalyi száma. Nem hiába nevezték el ezt „Promobox”-nak, promóciós céllal került bele minden termék.
Reklámszakemberként azért én egy picit máshogy tálalnám a dolgot, nagyobb figyelmet fordítanék arra, hogy a termékemet megismerjék, megtanulják annak használatát, megértsék, miért jobb az enyém a versenytárséval szemben. A popsikenőcs az popsikenőcs egy kezdő anyuka számára, de ha elmagyarázzák, hogy ezt a terméket kiütések esetén használhatom a gyerek bármely testrészén, vagy remekül helyreállítja a hormonháztartásom felborulása miatt pattanásos arcomat, sőt, a nagymamám ekcémás bőrére is kenhetem, sokkal elégedettebb, tájékozottabb, és ami a legfontosabb, bizakodóbb lettem volna a termékkel szemben. Így csak szimplán elhasználtuk a krémet a gyerkőc popsijára, és váltottunk egy olcsóbbra.
Ezzel a dobozzal valóban a célcsoportot érik el, megfelelő időben, megfelelő helyen, mégsem használják ki a lehetőségeket. A finn babadobozzal ellentétben a magyar csomag egyértelműen promóciós céllal jött létre, mégsem teljesíti maradéktalanul az elvárásokat. A kismamák szomjaznak a tudásra, éjt-nappallá téve az internetet böngészik információt kutatva. Egy remekül burkolt PR-cikk, netán egy egész információs kiadvány csodákra lenne képes. Remélem, erre a doboz megálmodói is hamarosan rájönnek, mert idén nyáron már egy praktikus csomagot szeretnék kapni, telis-tele hasznos és érdekes termékkel, információval.