„Anti-advertising”. Két olyan szó összetétele, amelyeknek első benyomásra semmi keresnivalója nem lenne egymás mellett. Hiszen mi célja van egy olyan hirdetésnek, ami arra ösztönöz, hogy ne vásárolj meg valamit? Pontosan az, hogy megvásárold azt a valamit! Na de kezdjük az elején, mit is takar pontosan ez a kifejezés?
Az „anti-advertising” alapja tulajdonképpen a fordított pszichológia. Ha valaki azt mondja neked, hogy „ne vedd meg ezt a terméket, mert nem neked való”, akkor mégis késztetést érzel rá, hogy megvásárold. De ide tartozik az is, amikor egy márka nem fél kihangsúlyozni a termékei hátrányait, ezáltal paradox módon bizalmat gerjesztve a vásárlókban. Na de lássunk néhány konkrét példát!
A Burger King 2020 februárjában állt elő egy penészes hamburgert ábrázoló hirdetéssel, amivel számtalan újság címoldalára is került. Ez az „anti advertising” egyik remek példája. A gyorsétterem-lánc ezzel arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy nem használnak tartósítószereket és adalékanyagokat a Whopper hamburgerekben. Ez a fajta kendőzetlen őszinteség és merészség jellemzi az „anti-advertising” hirdetéseket. Hiszen egy penészes hamburgert nem vennénk meg, de egy olyan márkától szívesen vásárolnánk, amely nem fél rossz színben feltüntetni a termékeit a nagyobb jó érdekében.
Forrás: Burger King
Az utóbbi időben az „anti-advertising” szerepe különösen megnőtt a környezettudatos vásárlásra ösztönzésben. Hasonlóan gondolkodott például a Patagonia nevezetű ruházati márka is, amely 2011 novemberében, Black Friday alkalmából „ne vedd meg ezt a dzsekit” címszöveggel helyezett el hirdetést a The New York Times-ban.
Forrás: The New York Times 2011. november 25-i lapszáma
A márka azzal érvelt, hogy szeretnék felhívni a figyelmet a fogyasztói társadalom karbonlábnyomára. Hiába készül ugyanis egy ruházati termék organikus vagy újrahasznosított anyagokból, attól még számtalan ponton köthető hozzá karbonkibocsátás, amit csak úgy előzhetünk meg, ha nem vásárolunk csak azért, hogy vásároljunk. „Képmutató dolog lenne tőlünk úgy harcolni a környezeti változásokért, hogy közben nem buzdítjuk a tudatosabb vásárlásra a vevőinket” – olvasható a márka weboldalán.
Ha egy márka a környezetvédelem jegyében képes ezt nyíltan kimondani és felvállalni, az általában arról tanúskodik, hogy az adott cég valóban hivatásként kezeli a környezettudatos működést. A túlfogyasztás helyett a megfontoltabb vásárlás, illetőleg a minőségi és időtálló termékekbe való befektetés népszerűsítése (akár a nyereség rovására is) pedig különösen fontos manapság, amikor is a greenwashing fénykorát éljük.
További érdekes témákért kövesd blogunkat!
Források:
Usher, T. (2021): What are Anti-Ads? Ekstasy. (Utoljára megtekintve: 2022. 07. 28.)
Patagonia (2022): Don’t Buy This Jacket, Black Friday and the New York Times. (Utoljára megtekintve: 2022. 07. 28.)
Comments are closed.