Az influencerek és a velük való együttműködés az idei év egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó területe. Instagrammerek és YouTuberek tűntek elő a “semmiből” (mármint akkor a semmiből, ha 18 évesnél idősebb vagy 🙂 ) és olyan márkák is együttműködnek velük, akik korábban csak a “hagyományos” médiában “hagyományos” módon hirdettek. Hogy jutottunk el ide? Mire kell figyelni, amikor influencer bevonásán gondolkodsz a kampányod során? Olvasd el cikkünket!
Hősök és sztárok
A tömegmédia korát megelőzően a közismert emberek (hősök, próféták, művészek, hadvezérek, atléták) híre szájhagyomány útján terjedt. Aztán a sajtó és az audiovizuális média vette át a “királycsináló” szerepet: a hírnév akkor volt biztosított, ha valakinek sikerült a médiában megalapozni az ismertséget – “benne kell lenni a TV-ben”. Akkoriban kiindulásként még érdemes volt letenni valamit az asztalra: általában sportteljesítmény, zenei és színészi karrier kellett ahhoz, hogy valakiből sztár váljon.
A celebek kora
Körülbelül a valóságshow-kkal egyidőben megismerkedhettünk a “celebség” fogalmával is: olyan emberekkel, akik “egyszerűen csak”, illetve “valahogy” híresek lettek. Nyilván ezek sem teljesen véletlenül történtek: az érdekes stílus vagy kihívó személyiség és/vagy vonzó megjelenés azért változatlanul alapfeltétel itt is.
A social média (twitter, Facebook, Instagram, YouTube és Snapchat) mindent lehengerlő térhódítása még több lehetőséget nyitott a “celeblét” számára: már nem kell feltétlenül szerkesztőkkel és producerekkel jóban lenni, már nem kell napi híreket szállítani a bulvársajtónak, hogy címlapon (felszínen) maradjon egy celeb – most már saját médiájuk van. YouTube-on és Instagramon közvetlenül lehet őket követni, hozzájuk szólni – rajongani és gyalázni őket. A marketingszakmában pedig az “influencer” szót elkezdtük dedikáltan erre a csoportra alkalmazni.
Mitől influencerek az influencerek?
Egy influencer legfontosabb “szuperképessége” az elérése, mely sokszor már simán túlnőhet a “hagyományos” média által szállított eléréseken. Ennek egyik jele, hogy nemrég a GVH elkezdte vizsgálni a legnagyobb eléréssel rendelkező hazai celebeket, a Blikk arról számolt be, hogy Kasza Tibi “partneri hangvételű” egyeztetésen vett részt a hárombetűs szervezetnél, melynek megkeresései borsos bírságokkal is végződhetnek.
Az influencerek másik fontos jellemzője, hogy képesek a személyes viszony illúzióját kelteni. Ha valaki bekövet egy influencert az Instagramon, vagy YouTube-on, akkor személyes hangvételű (hiszen személy) posztjai a barátok-ismerősök hasonló tartalmai között jelennek meg, a videókban pedig úgy tűnik, “mintha csak hozzám beszélne”.
Tehát miben jók? Nagy az elérésük és jelentős befolyásolási képességgel bírnak. Olyan kombináció, ami úgy vonzza a marketinges és kommunikációs szakembereket, mint az éjjeli lepkéket a fény. Nem csoda hát, hogy a marketingszakma aktuális (AD 2017) Szent Grálja az influencerekkel való együttműködés (a SAKKOM és a Kreatív a cikk írásának idején éppen egy szakmai kutatást is készít a témában).
Hogyan működj együtt egy influencerrel?
1) Kérdezz rá minden csatornára!
Még ha “hagyományos” szponzorációról van is szó, akkor se felejts el rákérdezni a kiszemelt partner valamennyi social média csatornájára. Vannak, akik YouTube-on erősek, vannak, akik az Instagramon, de ha már együttműködtök, akkor egyetlen csatornát se felejts ki.
2) A puding próbája az evés
Nem kell rögtön mindenkit kilóra megvenni és kizárólagos szerződéseket kötni. Termék küldésével, teszteléssel sokkal kisebb idő- és anyagi befektetés árán összehozható az együttműködés. De persze arra is figyelj, hogy ne lógjon ki a lóláb: a követők jobban elfogadják a marketingüzenetet, ha transzparens, hogy nem teljesen véletlenül kerül a márkád terítékre az adott posztban, videóban. Érdemes először egy-egy kisebb együttműködés során felmérni, hogy milyen a közös munka a gyakorlatban az adott influencerrel.
3) Hétköznapi véleményvezérek
Nem mindig a legragyogóbb csillagokra kell lőni: náluk a nagy elérés biztosított, de ennél fontosabb, hogy a te célcsoportodhoz szólnak-e. Sokszor jobban jársz, ha több, kisebb eléréssel (és alacsonyabb árral!) rendelkező influencerből portfóliót építesz ki.
4) Nézd meg Instagram Toplistánkat!
Számos kategóriában figyeljük folyamatosan a legnagyobb Insta-sztárok szereplését, és követőszámuk alapján rangsoroljuk őket. Nézd meg a listát most!
5) Az ügynökségek segítenek
Ha nincs időd magadnak keresgélni (főleg, ha nincs büdzsé a legismertebb b/vlogger sztárra, és a fent említett “középkategóriában” gondolkozol), akkor fordulj egy szakosodott ügynökséghez (igen, már ilyenek is vannak!). Ők segíthetnek megtalálni az “álompárodat” a social médiában.
6) Gondosan válassz partnert
Mivel személyes viszonyról van szó, ezért mindenképpen kiemelten érdemes figyelni arra, hogy az adott influencer személyisége (aki bulizik, adott esetben szétcsapja magát, mint mindenki más) mennyire passzol a márkádhoz. Az általa képviselt értékek (vagy azok hiánya) mennyire releváns a márkádra. Mennyire megbízható? Az üzleti környezethez, szerződésekhez, formális megrendelőkhöz szokott kollégák könnyen sokkolódhatnak, amikor azért nem kerül ki egy óramű pontosságú integrált kampányba tervezett videó vagy poszt, mert az influencernek az előző éjjelt sikerült jobban megtolnia, vagy mert a kutyája lenyelt egy kulcstartót. Láttunk már arra is példát, hogy a hirtelen jött siker és népszerűség fejébe száll valakinek, és olyan igények, allűrök jelentkeznek, amiket nem akarunk teljesíteni.
7) Adj szabad kezet!
Ha a fentiek szerint gondosan választottál influencer partnert, akkor ismertesd meg vele a céljaidat, vond be őt a legjobb megoldás kitalálásába. Ők ismerik a legjobban a saját célközönségüket, azok termékelhelyezéssel kapcsolatos ingerküszöbét és még egy csomó mindent, amit te nem. Ne erőltess szabványszövegeket, milliméterre beállított képeket – egyáltalán bármi olyat, ami “kilóg”. Inkább érdemes egy “minimumot” meghatározni, aminek ha törik, ha szakad benne kell lennie (pl. hashtagek, vagy a terméknév helyesírása) és utána hagyd, hogy tegye a dolgát, amiért fizetsz neki.
A témához kapcsolódóan Istenes Bencével készült interjúnkban is találsz még hasznos infókat, tapasztalatokat.
Comments are closed.