Közösségi kutatásunk, a Magyar Instagram Körkép insprálta Insta celebtoplistánk egyik előkelő helyén végzett Instenes Bence tévés és rádiós műsorvezető. Insta interjúsorozatunkban őt is megkérdeztük, hogy mi a véleménye az Instagram szerepéről, a személyes márkaépítésben, ő hogyan használja a social média adta lehetőségeket. Elöljáróban annyit, hogy Bence sok-sok kilométerrel (illetve poszttal) a háta mögött tapasztalt motorosként, magabiztosan kezeli saját csatornáit és érdemes első kézből is megtudni a tapasztalatait!
Mióta vagy fenn az Instagramon?
Ez jó kérdés, fogalmam sincs. Egészen biztosan évek óta. És amióta felregisztráltam, gyakorlatilag folyamatosan pörgetem.
Meg lehet nézni, ha legörgetsz az aljára és megnézed, hogy az első képedet „hány (száz) héttel ezelőtt” töltötted fel….
Ezt most szerintem nem fogom megcsinálni, mert több mint 1100 posztom van 😀 Egyébként szinte rögtön az elején, amikor bejött az Instagram, felregisztráltam, és egyből nagyon megszerettem. Már mikor a VIVA-nál dolgoztam nagyon figyeltem az ilyenekre. Láttam, hogy nagyon nagy erő van a közösségi médiában, nyilván akkor ez még a twittert és a Facebookot jelentette.
Milyen social média oldalakat használsz?
Az Instagram mellett a Facebookot és a twittert is mai napig csinálom, meg persze most itt a Snapchat, amit az USA-ban már brutális mértékben használnak. Nekem a kistesóm mutatta, van is regisztrációm, de őszintén szólva ezen annyira nem találtam még fogást.
Milyen különbségeket látsz például a Facebook és az Instagram csatornáid kezelése között?
Az Instagramon aktívabb vagyok, szinte minden nap posztolok. A fő összefoglaló csatornám egyébként a weboldalam, oda be vannak húzva a social média feedek, meg ott van eseménynaptár, galéria. stb. De ez azért nem frissül napi szinten. A Facebookon osztom meg azokat a cikkeket, amik úgy érzem mélyebbre szántanak, mint a szokásos bulvár szint. Kinn vannak a videók, az előzetesek, és persze az Instáról is osztok ide át képeket. És vannak azok a képek, amik csak az Instára kerülnek ki, mert úgy gondolom, hogy „nem él meg Facebookon”. Ezek az egészen spontán, hirtelen jött ötletek, elkapott pillanatok, mint pl. ez a FIFÁs videó. Ezeket itt vagy Snapchaten tudom elképzelni. Az Instagram „eggyel magánabb”, a Facebookon ez egy „hivatalos rajongói oldal”.
A Facebookon gyakorlatilag már mindenki fenn van, az Instagramon egyelőre inkább még csak a fiatalok, és a – nevezzük őket így – az igényesebb közönség. Az Instán és a Facebookon majdnem ugyanannyi lájkot kap egy-egy képen, de Instán a hozzászólások szinte csak jók és pozitívak. A Facebookon oda-odagyűlnek a trollok a posztjaimra, kapok hideget-meleget, az Instagramon ilyet egyáltalán nem tapasztalok. Nem is emlékszem, hogy itt valaha is kaptam volna negatív kommentet.
Ezt mi is tapasztaltuk, sőt a Bp Shopos Instagram interjúban ugyanezt mesélték nekem. És nálad a képek vagy videók mennek jobban?
Én nagyon hiszek a képek erejében, meg persze a videókéban is, bár ezeknek úgy érzem, hogy még be kell indulniuk. Talán azért lájkolják jobban a képeket, mert azokat egy pillanat alatt fel lehet fogni (és lájkolni). Szerintem a kiírásokat sem nagyon olvassák el a követők…
Szóval szerintem nagy potenciál van a videókban, most kísérletezem a Facebook Live funkcióval is, ami tulajdonképpen egy „élő közvetítés”. Ugye, ami most nagy hír volt, hogy bejelentettük Adéllal a kisbabánkat, erre ezt a FB élő bejelentkezést használtam (meg utána egy képet tettem ki az Instagramra). Mind a kettőnek brutális elérése volt, a videó több mint 1,7 millió embert ért el, és a megnézés is 600 ezer felett volt két nap alatt… Ezen a számon én is ledöbbentem.
Saját magad kezeled a profiljaidat, vagy igénybe veszel segítséget hozzá?
Mivel nagyon hiszek a közösségi médiában, és nagyon jó kapcsolattartásra, ezért mindent magam kezelek. Szerintem ez akkor hiteles, ha tényleg magamat adom, megélem. Ha megtetszik mondjuk itt valami lefotózom, kiteszem. Nem hiszek benne, hogy ezt előre ki lehet találni, vagy hogy más írja hozzá a szöveget, ilyesmi… Szeretek vele foglalkozni, minden képet szépen megfilterezek, kitalálom hozzá a kis szöveget.
Tapasztalati úton sajátítottad el, hogy mi működik?
Igen. Sokat posztolok, nézem, hogy kik és mit reagálnak.
A követőid emelkedése egyenletes volt, vagy voltak megugrások?
Akkor vannak nagy megugrások, amikor van egy nagy projektem, pl. vezetek egy X-faktort, vagy például most a Vigyél el! műsort.
Kommunikálod, hogy kövessenek téged Instagramon, vagy csak többet vagy képernyőn, és látnak és bekövetnek?
A saját csatornáimon persze szoktam kommunikálni, hogy kövessenek. A Facebookra kitettem kétszer-háromszor, de mérsékelt érdeklődést tapasztaltam, pár százan átjönnek, de nem jelentős. Néha, amikor képernyőn vagy rádióban vagyok megemlítem, hogy van.
A „magánember” Bencét, vagy a „celeb” Bencét látjuk az Instagramon?
Jó kérdés… ez a kettő szorosan összefügg. Annál sokkal zárkózottabb személy vagyok, hogy a magánéletem pillatait kiadjam. Ezek azok, amik tényleg csak rám, a családomra vagy a barátaimra tartoznak. Ami ennél egyel kijjebb van, és ami látható például az Instagramon, az is teljesen én vagyok. Akár munkáról, buliról, boxról posztolok az ugyanúgy én vagyok, de van az a határ, ameddig betekintést engedek az életembe.
Szoktad-e nézni kik követnek be?
Nem tudom, mert nagyon sok idő lenne. Egy sima napon is több tucat vagy akár száz új követő is érkezhet, és ez csak az egyik csatorna. Mivel ugye magam csinálom, ez már nem fér bele.
Mi alapján követsz (vissza) embereket?
A barátaim és a munkatársaim mellett általában a számomra érdekes profilokat követem be, pl. National Geographic vagy Discovery, a kedvenc focistáimat, jó márkákat jelölöm be. Nem ilyen oda-visszakövetéssel.
Van-e valamilyen verseny az ismert emberek között, hogy kinek van több követője?
Az Instán azoknak könnyebb érvényesülnie, rajongótábort építenie, akik nincsenek nyelvhez kötve, például modellek, fotósok. Engem azok követnek be, akik szeretnek, azt gondolják rólam, hogy jó fej vagyok, ehhez meg kell érteni mit mondok.
Van-e tervszerűség a posztolásban?
Olyan szinten nincs tervszerűség, hogy előre nem tudom, hogy mit szeretnék posztolni, ennél sokkal spontánabb. De olyan tudatosság van benne, hogy mikor teszem ki, figyelek arra, hogy mennyit posztoljak. Olyan sokszor van, hogy csúsztatva teszem ki: lefotózom, aztán pár napon belül, amikor aktuálisnak érzem, akkor teszem ki. Ami még fontos, hogy nem akarok sokat posztolni, megválogatom mit teszek ki: legyen egy kis munka, legyen egy kis foci, egy kis magánélet, kis poén. Figyelek a változatosságra, hogy ne menjen ki ugyanolyan egymás után. Arra is figyelek, hogy ne legyen túl sok reklám.
Ha már így említetted, te hogy kezeled a „reklámokat”?
Alapvető olyan márkákkal kooperálok, amikben hiszek, amit menőnek tartok. Szerintem egy sokak által követett Instagram profil nagyon erős felület és erre egyre több márka fog rájönni, a USA-ban már ez is nagyon pörög. Sajnos én futottam már bele olyanba, amiket utólag nem szerettem. Ez leginkább olyan volt, hogy hiába beszéltük le a részleteket, de azután mégis más szöveget kellett posztolni… Ebbe bele kell futni, tanulni.
Nagyon sok cég nem látja, hogy hiába írok oda hosszú szövegeket, azt nem olvassák el… El kell szakadni attól, hogy „Legyen kiírva ez, meg legyen kiírva az…” A fontos a természetesség, hogy olyan poszt tudjon lenni, mint a többi. Nem akarom, hogy a videóim eleje, vége reklám legyen, meg még közbe van szúrva egy… Nem maga a reklámozás a gond, arra kell figyelni, hogy a hitelesség megmaradjon.
Jó példa a Heineken, az egy nagyobb volumenű együttműködés már másfél éve. Nyilván itt is vannak elvárások, de lazák: hagyják, hogy az én képemmel, az én szövegemmel tegyem ki. A posztban ott volt az új palackról szóló üzenet, de rám bízták, hogy ezt hogyan teszem.
Ami szerintem rossz gyakorlat, ha valaki aprópénzért, apró ajándékokért gyakorlatilag kiárusítja a profilját és magát: mindent kitesz, és ezzel teljesen hitelteleníti magát. Ilyet is látni gazdagon. Nincs meg bennük a mértéktartás. Én hiszek benne, hogy a pro hozzáállású cégek, márkák nem olyat választanak partnernek, akiről látják, hogy minden nap más és más terméket tesz ki és köszönget meg.
Melyik képedre kaptad eddig a legtöbb lájkot?
Azt látom, hogy a követők kétféle témát szeretnek nagyon: az egyik az Adéllal vagy a kistesómmal közösen készült „magánéleti” képeket, a másik a „műsorvezetős”, főleg amikor egy-egy műsorból valami kis kulisszatitkot osztunk meg. Az átlag 2-4000 lájk szokott lenni képenként. Ami pedig „mindent vitt” az a kisbaba bejelentése Adéllal… A Facebookhoz képest sokkal kevesebb komment szokott lenni. A Facebookon 190 000 page lájk van, az Instán a követők számának növekedésével a lájkok is stabilan növekedtek.
Volt olyan kép, ami kiverte a biztosítékot a követőid körében?
Megválogatom, hogy milyen képeket teszek ki. Az olyanokat, ami tényleg csak a barátaimra vagy Adélra tartozik, az nem kerül ki, így nem is ad támadási felületet. Olyan dolgokat teszek ki, ami szerintem menő vagy vagány, és ami a nyilvánosságra tartozhat.
Véleményt is ritkán nyilvánítok, mert az meg természetétől fogva szubjektív. Sokszor az igazságérzetem, a „hiúságom” miatt nagyon bennem van, hogy valamiről megírjam a véleményem, és persze ilyenkor vannak akik mellettem és vannak, akik ellenem foglalnak állást, de ez még nem trollkodás. A vérbeli trollok úgyis mindenbe belekötnek, ezekbe felesleges belemenni, el kell engedni. De ahogy mondtam, ez a Facebookra jellemző.
Comments are closed.