Manapság az okostelefonokon bonyolított írásos kommunikációnk mindennapos, szerves részévé vált, hogy gondolataink, érzelmeink megerősítésére emojikat használunk. A világ különböző részein a kulturális, szociális különbségekből adódóan más és más ikonokat részesítenek előnyben az emberek. Habár nagyon sokszínű és meglepő a felhozatal, általánosságban elmondható, hogy az esetek 20%-ban a sírva nevetős smiley-t részesítjük a legtöbben előnyben.
Miután tavaly novemberben az Oxford Dictionaries az év egyik szavának választotta az „öröm könnyei” fantázianévre keresztelt emojit, a nyelvészek és a felhasználók is elkezdték kicsit komolyabban venni a japán emoticokok alkalmazását.
Gretchen McCulloch, nyelvész úgy fogalmazott, hogy az emojikkal megjelent a kommunikációban a „negyedik negyed” is: amellett, hogy a beszélt nyelvben is létezik formális és informális kifejezésmód, most már írásban is tudunk informális elemekhez nyúlni. Míg élőben látjuk a beszélőpartnerünk érzelmeit és reakcióit, addig írásban erre nincs esély és ez bizony, sok esetben félreértésekhez vezethet. Ezen problémákat áthidalásában segítenek az emojik.
Az alternatív keyboard applikáció, a SwiftKey által tavaly augusztusban végzett kutatás eredményei alapján a felhasználók 70%-ban pozitív, míg csak 15-15%-ban közömbös és negatív érzelmek kifejezésére használják az emojikat. A szervezet egyik társalapítója, Ben Medlock szerint ennek legfőbb oka az lehet, hogy az emberek igyekeznek minél jobb összképet mutatni magukról a külvilág felé, és ezért hajlamosak a valósnál pozitívabbnak mutatni saját magukat.
A kutatás szerint minden írásos kommunikációnk 4,6%-ában használunk emojit, és általában mindig szöveg mellett használjuk, csak az esetek 15%-ában jelenik meg önállóan egy üzenetben.
Érdekes különbségek fedezhetők fel az egyes nemzetek emoji használati szokásai között:
– Francia nyelvterületeken 4x több szív és összetört szív ikont használnak, mint bármely más nyelvet beszélő nemzet felhasználói
– Dániában, Norvégiában és Svédországban legtöbbször a Mikulás emojit választják az emberek
– Ausztráliában és Portugáliában, ahol a legliberálisabbak a drogtörvények, a legtöbbet használt emotikonok a gomba, a kapszula, a fecskendő és a cigaretta.
Az Egyesült Államok területén belül is felfedezhetünk pár érdekes felhasználói különbséget:
– Hawaiiban a legtöbbet használt emoji a pálmafa, a naplemente és a szörf.
– A Las Vegasban élők körében a legnépszerűbbek a csók, az ördög, a sikoly, az angyal és a padlizsán (nem feltétlen a zöldség, inkább egy jól sikerült asszociáció okán J).
– Érdekes, hogy a homoszexualitással, transzneműséggel foglalkozó ikonok a konzervatív államokban a legnépszerűbben, feltételezhetően épp a téma „tiltott” jellege miatt.
Az emojik listája folyamatosan bővül és ezt nem rest kihasználni néhány nagyobb, szemfüles márka sem. Gondoljunk csak a sültkrumpli ikonra, ami véletlenül épp egy piros kartonpohárban csücsül, pont, ahogy a McDonald’s-nál tudjuk megvásárolni.