A 2015 májusában, 1350 magyar Instagram-felhasználó megkérdezése alapján elkészített Magyar Instagram Körképben arról is találni érdekes információkat, hogy a hazai felhasználók milyen funkcióit használják a népszerű fotómegosztó alkalmazásnak, és miket oldanak meg más appokkal.
Android vs iOS vs WP
A Magyar Instagram Körkép válaszadói között 56,6%-kal* az androidosok vannak többségben. Az Instagram első két évében csak iPhone-ra volt elérhető, és amikor 2012 áprilisában megjelent az androidos alkalmazás is, az első 12 óra alatt több mint egymilliós letöltést generált. Nem túlzás azt állítani, hogy elég felfokozott várakozás előzte meg 🙂 Az androidos telefonok és a facebookos bejelentkezés együtt tették mára „tömegapplikációvá” az Instagramot, a kezdeti hipszter imidzs már a múlté. Az iPhone használók aránya 45,1%-os*, tehát annyira nincsenek lemaradva, a Windows Phone felhasználók 5,6%-kal* azonban tényleg fényévekre vannak az élbolytól.
* A 100%-ot meghaladó felhasználói arányok annak köszönhetőek, hogy vannak, akik több eszközről párhuzamosan használják az appot.
Ha ezt összevetjük a 2015-ös globális oprendszer-arányokkal, azt láthatjuk, hogy az Instagramozók között sokkal több iOS-es van, mint ami az oprendszer piacrésze (iOS-t futtató eszközök aránya csak 18,3%), de még a Windows Phone-on Instagramot használók száma is két és félszerese maga a WP 2,1%-os globális piacrészéhez képest.
Filterek és hashtagek
Az Instagram két legnagyobb vonzereje az egyszerű és intuitív kezelés, illetve, hogy a filterek segítségével egy hétköznapi fotóból is egyedi hangulatú kép varázsolható. Nem meglepő, hogy a Körkép válaszadói között is a képek filterezése legnépszerűbb funkció, melyet az Instások közel kétharmada használ.
Ugyanilyen fontos, hogy ne csak a követők, de a szélesebb közönség is láthassa (és lájkolhassa 🙂 a feltöltött képeket, ezt a képek megfelelő hashtaggelésével lehet elérni – ezzel a magyar felhasználók 61%-a él is. A legnépszerűbb magyar hashtagek:
#budapest (ezt azonban nem csak mi, magyarok, hanem a turisták is előszeretettel használják)
#mik (a Magyar Instagram közösség hivatalos hashtagje)
#ikozosseg
#mutimiteszel
Természetesen a magyarok is sok angol nyelvű hashtaget használnak, hiszen az Instagram elsődleges és univerzális „képi nyelve” mellett a második egyértelműen az angol. Szokás, hogy ugyanazt a dolgot angolul és magyarul is odahashtaggelik: pl. #kutya és #dog.
Az Instagram tavalyi újítása a Direct Message nem vált túl népszerűvé, csak a válaszadók tizede küldött direktben üzeneteket ismerőseinek. Valószínűleg a Snapchat ellen indultak vele harcba, de úgy tűnik, a felhasználók jobban díjazzák a fotómegosztó funkciót, amihez képest néhány közvetlen címzett nagyon kevés lehet…
Appok
Az Instagram egyszerű kezelhetősége egyben jópár funkció hiányát is jelenti, erre jöttek létre appok százai, melyek több-kevesebb sikerrel próbálnak megoldást nyújtani a hiányosságokra. Az utóbbi időben azonban az Instagramon is felgyorsultak a fejlesztések: nyár vége óta már nem kell ragaszkodni a négyzet alapú képhez és a megosztás funkció is megjelent (bár ez még nem az a megosztás)
A legnépszerűbb a VSCOCam, mely egy önálló alkalmazás, de nagyon sokan átposztolják az ezzel készült képeket az Instagramra, ezek az egy időben tömegesen megjelenő #vsco hashtagről ismerhetők fel.
A nagyobb játékosok közé tartozik még az Instasize, ahol szintén filterekkel, kollázskészítési lehetőséggel, matricák hozzáadásával lehet még egyedibbé tenni, majd továbblőni a képet az Instagram felé. A Snapseedet 2012-ben vásárolta fel a Google és idén áprilisban esett át egy nagy ráncfelvarráson: telefonokra és tabletekre biztosít pro képszerkesztési lehetőséget. A Photogrid szintén népszerű app a magyarok körében (is), ha a képek kombinálásáról, kollázsokról, feliratozásról vagy matricázásról van szó.
A kollázsok iránti igényt az Instagramnál is felismerték, ezért hozták ki 2015 márciusában saját alkalmazásukat, a Layoutot, erről bővebben itt írtam.
A Whitegramot azok szeretik használni, akik a képeiket eredeti arányaikban szeretnék viszontlátni Instagramon és nem tudják vagy akarják négyzet formában megvágni, ez az app fehér sávokat tesz a szükséges helyre. Az Insta népszerűségét egyébként az is mutatja, hogy iOS-en és Androidon is már eleve ki lehet választani a négyzetes formátumot fotózásnál, így most már nem lehet gond a tökéletes négyzetes képek készítése. Szeptember elején jött a hír, hogy az Instagram is “engedékenyebb” lett, és már álló és fekvő formátumot is engednek, nem csak a négyzetet, valószínűleg ez “csapás” lesz azokra az alkalmazásokra, melyek ezen funkciónak köszönhették népszerűségüket.
Amilyen egyszerű a Facebookon megosztani, az Instagramon olyan keserves, mivel ez a funkció szeptember elejéig teljesen hiányzott belőle, és a bevezetett megosztás is csak a Direct Message átszabásának tekinthető. Szóval aki a Facebookon megszokott megosztási élményre vágyik, még mindig csalódnia kell: a képeket nem lehet lementeni, screenshotot kell készíteni, megvágni, újra feltölteni… ennél nem is lehetne „felhasználóbarátságtalanabb”. Ezen segít továbbra is például a rePost alkalmazás, ahol egyszerűen, a megosztott profil megjelenítésével lehetséges a megosztás.
Comments are closed.