A ’80-as évek gyermekeként megéltem már nagyobb robbanásszerű fejlődéseket technológiák, eszközök megjelenése és elterjedése kapcsán: személyi számítógép, mobiltelefon, internet, okostelefon, közösségi média. Mindegyik elképesztően intenzív volt, mégse fogható ahhoz, amit most tapasztalok a mesterséges intelligencia fejlődése és terjedése körül – amivel kapcsolatban azért érdemes megjegyezni, hogy ennek terjedési sebessége, a vele foglalkozó tömeg mérete és a vélemények publikálásának lehetősége nagyban köszönhető az előbb említett telekommunikációs technológiák hétköznapivá válásának.
Minél többet foglalkozom a témával, annál extrémebb szélsőségeket látok mind a lehetőségekben, mind a veszélyekben. Erről mutatok most egy gyors gyűjtést, hogy az elmúlt hónapban milyen hírek és eszközök jöttek szembe és melyik milyen jövőt jósol az AI-nak és az emberiségnek – és egyes esetekben a marketingszakmának.
- #GPT: Terjed az AutoGPT, ami egy olyan megoldás, ami saját magának írja a promptokat: képes tehát egy problémához kapcsolódó összes részfeladat önálló megoldására emberi beavatkozás nélkül.
- Ez alapvetően egy fejlesztői eszköz, tehát laikusként nem fogod tudni használni (Python 3.8 kell hozzá, egy OpenAI API kulcs és egy Pinecone API kulcs, aztán pedig egy parancssoros felhasználói felület, pl. PowerShell), de gondolom idő kérdése, hogy legyen majd egy nagyközönség számára is könnyen használható változata. Vagy éppen versenytársa.
- Nem ismerem még a korlátait, az viszont számomra biztosnak tűnik, hogy döbbenetes mennyiségű időt szabadíthat fel olyan feladatok elvégzésével, amik valamiért kevésbé fontosak, vagy csak épp nem áll rendelkezésre bőséges erőforrás az elvégzésükre. Az más kérdés, hogy ez nekem nem a gyermekem születésnapja, mint ami a fenti cikkben szerepel példának – ahova ez a megoldás nem csak a témát találja ki, de legyártja és kiküldi a meghívókat, és akár ajándékokat is rendel.
- #Video: A Runway Research már eddig is izgalmas dolgokat tudott, de most őrült nagy dobásra készülnek: kijönnek a text to video megoldásukkal, ami ilyen videókat tud készíteni:
- Elképesztő lehetőségeket tud ez adni a filmgyártásnak, AI segítségével már egy forgatókönyvből is lehet olyan videó előállítani, ami segíthet a pitchelésben.
- Az is lehetséges következmény ugyanakkor, hogy jóval kevesebb forgatást fizetnek majd ki – főleg a reklám területén. Miközben a korábbi költségek töredékéért állíthatunk elő saját tartalmat – erősen szegmentált célcsoportoknak. Ehhez persze lehet, hogy le kell mondani a művészeti értékről, az igazán látványos egyediségért. Ezt érdemes mérlegelni egyébként szerintem minden AI eszköz alkalmazásánál. Egyelőre átlagos tartalmat könnyebb előállítani vele, mint kiugróan egyedit.
- Két év múlva viszont – legalábbis Joe Russo szerint – már olyan AI filmek készülhetnek, amikről meg se lehet mondani, hogy nem forgatottak. Sőt! A rendező szerint ennyi idő alatt a technológia annyit fejlődik, hogy saját magunknak generálhatunk otthon filmeket, akár a saját főszereplésünkkel, akár Marilyn Monroe-éval. Ez számomra inkább ijesztő, Russo szerint viszont demokratizálhatja a történetmesélést.
- #Szabályozás: Miközben engem egyre jobban lelkesít, hogy milyen szerteágazó és paradigmaváltó lehetőségeket ad az AI terjedése a marketingben, azért egyre többet olvasok arról, hogy valamit kezdenünk kell a technológia veszélyeivel is. Yuval Noah Harari, történész, a Sapiens – Az emberiség rövid története (2014) írója például nincs róla meggyőződve, hogy az emberiség túléli a mesterséges intelligenciát.
- #Tudomány: Ezt az álláspontját egyébként osztják etikus AI-kutatók is, akik 10 százalék fölé teszik annak kockázatát, hogy elpusztít minket ez a technológia.
- #Vélemény: Látom a veszélyt abban is, hogy – egyébként a bevezetőben említett telekommunikációs technológiákhoz hasonlóan – miként alkalmazható rossz célokra, megtévesztésre, átverésre, befolyásolásra, dezinformációra. Pont annyival hatékonyabban, mint amennyivel hatékonyabban tudja támogatni az életünket, mint a többi említett eszköz.
- #TaskManager: Erre jó példa egy – egyelőre várólistás – megoldás, a Do Anything Machine, ami nem to-do-listet segít gyártani, hanem megcsinálja azt, amit neki írsz. Te adod a feladatokat, az AI elvégzi. Ezen a pozitív hangon fejezem be az elmúlt időszak történéseinek felsorolását.
Nincs konklúzió, nem eldönthető szerintem, hogy a kockázatok és mellékhatások ismeretében mennyire bátran nyúljunk a mesterséges intelligenciához, az viszont biztosan segít, ha sokat olvasunk róla. Akár itt a blogunkon, akár a hírleveleinkben, akár a LinkedIn oldalunkon.
(A borítóképet a Runway ingyenes text to image eszközével készíttettem.)
Comments are closed.