Az ősszel robbanásszerűen tört be az életembe az Alibaba.com, pontosabban az Aliexpress.com. Azóta függővé váltam, és jó pár terméket rendeltem az egyszerűen csak „kínai ebay-ként” emlegetett portálról. Röviden összeszedtem saját tapasztalataim alapján a legfontosabb tanácsokat azoknak, akik még nem próbálták, vagy próbálták, de nem mélyedtek még el abban, mire érdemes figyelni akkor, ha az ember egy kínai portálról rendel bármit magának. A 10 pontos lista nem teljes, hitem szerint ennyivel már jól el lehet boldogulni. Következzék az első adag jó tanács 6 pontban:
1. Kezdjük rögtön azzal, hogy akkor melyik az alibaba.com, és mire jó az aliexpress.com? A kettő egyébként ugyanaz a tulajdonosi kör, a különbség, hogy az egyik B2B (előbbi), a másik meg B2C (utóbbi). A B2B oldalon nagyobb tételben, speciális árakat kialkudva lehet rendelni, míg a B2C oldal inkább a hagyományos vásárlókat szolgálja ki, adott áron (alkudni ott is lehet, bár én még nem próbáltam). Ezért ha vásárolni akarsz, és nem rögtön egy egész hajónyi árut, menj az http://www.aliexpress.com/ oldalra és kezdd ott a vásárlást egy gyors regisztrációval.
2. Rendelési idő. Talán ez a legfontosabb, amit fejben kell tartani. Tekintve, hogy igazából olyan postázási módot érdemes választani, ami vagy ingyenes, vagy mindösszesen 1-2 dollár, az átfutási idő sem lesz túl rövid. Nekem nagyon jók a tapasztalataim, 2-3 héten belül eddig mindent megkaptam, messze a hivatalosan az eladó rendelkezésére álló 60 napon belül. Azért ha valaki karácsonyra, vagy valamilyen alkalomra rendel, óvatos becsléssel legalább 30 napot érdemes kalkulálni, beleértve, hogy a kereskedő esetében milyen átfutási idővel kell számolni még a postázás előtt (processing time). Az áruk leírásánál egyébként van egy postázási kalkulátor, ami szerintem valami hivatalos vállalási idő lehet a maximum paraméterekkel. Ebben nagyon ijesztő vállalási határidők vannak, nem ebből kell kiindulni.
3. Melyik terméket válasszam? Nyílván azt, ami megtetszik, vagy amit keresel. Ha megvan a kiválasztott árucikk, érdemes még tovább kutakodni, mert jelentős különbségek lehetnek mind árban, mind egyéb paraméterekben egyes kereskedőknél. Ráadásul kevés kivételtől eltekintve az esetek 90%-ban megtalálható másnál is a termék, érdemes körbenézni. Az ár mellett fontos, hogy az adott kereskedő milyen gyorsan adja fel a portékát, milyen az értékelése, érdemes megnézni a kommenteket is, ki-mit ír a termékről vevőként. Azoknak a szerencséseknek, akik még oroszul tanulhattak iskolás éveikben, nagy előny, ha még emlékeznek erre a csodálatos nyelvre, mert a kommentek jelentős része oroszul, cirill betűkkel olvasható. A feladási idő (un. processing time) azt jelenti, hogy ennyi ideje van a kereskedőnek, hogy beszerezze (ha nincsen készleten) és postára adja a terméket. Ez egészen hosszú is lehet, akár 15-30 nap is, ami hozzáadódik a várható postázási időhöz! A legrosszabb esetben még az is megtörténhet, hogy a processing time periódus kellős közepén a kereskedő jelzi, hogy nincsen raktáron az adott termék, így küldd másikat. Én is jártam már így, végül inkább visszakértem a pénzt. Ha nem válaszolok, küldte volna a szerinte nekem jó helyettesítő terméket. Ha sikerül olyat találni, ahol készleten van a termék, akkor érdemesebb onnan rendelni.
4. Melyik kereskedőt válasszam? Nagyon fontos, ahogyan korábban is utaltam rá. Nyílván megbízhatót, olyat, aki majd tényleg elküldi a terméket. Ennek fő mérőszáma a „positive feedback” százalékos aránya, és az, hogy hány visszajelzés alapján értelmezhető ez az érték. Általánosan 90% feletti értékelés már jó, ott már nem kell tartani attól, hogy az eladó átver, nyílván fontos, hogy ez az érték minimum néhány száz, de leginkább néhány ezer visszajelzés alapján kalkulálódjon. Persze lehet választani olyat is, aki nem rendelkezik ilyen jó értékekkel, itt azonban számolni kell némi rizikóval. Mindenkinek kezdenie kell valahogyan, így nem biztos, hogy kevés komment alapján egy jó jellemzés rossz. A fordítottja biztosan. Itt is igaz egyébként a mérlegelv. Minél jobbnak értékelt egy kereskedés, annál többen rendelnek tőle, ezzel párhuzamosan nő a rendelések feldolgozási ideje is. Jártam már úgy 99%-ra értékelt kereskedéssel, hogy a 15 napos feldolgozási határidő vége felé is csak sajnálatát tudta kifejezni azért, mert nem tudja megmondani, mikor küldi majd a már kifizetett árucikket. Hivatkozva arra, hogy naponta 5000 csomagot adnak postára, és sorrendben haladnak, majd az enyém is sorra kerül egyszer, nyugodjak meg. Ezért aztán érdemes az arany középutat választani, legyen megbízható, de ne a legnagyobb.
5. Milyen fizetési módot válasszak? Ez viszonylag egyszerű, normál vásárlói szinten más lehetőség, mint a bankkártyás fizetés nem nagyon létezik. A PayPal ismeretlen ezeken a portálokon (én még nem találkoztam vele), létezik ugyan a régióra épített PayPal konkurens, az Alipay, viszont ez bonyolultságságban és használhatóságában nem is mérhető a Paypal-hoz. Arról nem is beszélve, hogy kínai tudás nélkül nem lesz egyszerű a használata. Lehet előre is utalni bankszámláról, vagy pénzátutalással foglalkozó pénzintézeteken keresztül, viszont ez egyrészt drága, másrészt nem is célszerű, főleg nem direktbe a kereskedőnek. A legjobb megoldás egy olyan bankkártya, amivel lehet a neten fizetni. Én vagy a hitelkártyámat használom, vagy egy olyan speciális virtuális internet kártyát, ami független a folyószámlámtól, ráutalom azt az összeget, amit ki kell majd fizetnem, és ezzel vásárolok. Biztonsági okokból a folyószámlához kapcsolódó debit kártyámat nem használom webes fizetésre, és nem is ajánlom senkinek sem. A virtuális kártya a legjobb, majd minden kereskedelmi bank kínál ilyet a folyószámlához kapcsolódóan nálunk is. Ami szigorúan tilos, és erre minden esetben felhívják a figyelmet is, direktbe nem szabad sem fizetni az eladónak, sem kártyaadatot kiadni pld. üzenetben. Elég komoly biztonsági intézkedések vannak akkor, ha valaki eladóként regisztrál, mégis becsúsznak néha csalók, akik a gyors pénzre mennek.
6. Milyen postázási módot válasszak? A cikk elején már említettem, hogy igazán akkor fogja megérni a rendelés, ha a postázásért nem, vagy csak minimális összeget fizetsz. Én alapvetően úgy vásárolok, hogy ingyenes legyen a postaköltség (ez akár egy 2-3 dolláros telefon tok esetében is realitás), vagy mondjuk egy nagyobb értékű termék (30-40 dollár) esetén néhány dollárt szánok rá. Ami lényeges, hogy regisztrált legyen a küldemény, a „China Post Registered Air Mail” kategória erre tökéletesen megfelel. Itt elvileg van lehetőség a China Post oldalán nyomon követésre, ami nagyjából annyit jelent, hogy feladták-e már az árut, az kiért-e már az országból, és beérkezett-e a fogadó országba. Sokan nem ajánlják a Singapore Post-ot, nekem az is bevált, minimális nyomon követésre (Kínán belül) ott is van lehetőség. Rendeltem már sima küldeményként is, az is megjött, de az már igazi szerencsejáték. Aztán ízlés szerint lehet mindenféle emelt szintű szolgáltatásokat kérni a rendelésnél, a biztosítástól kezdve egészen a gyorsposta, csomagküldés szolgáltatásokig, persze ilyen esetben a postázás ára jóval magasabb lesz, mint maga a termék, így ez szerintem nem valós alternatíva. Persze ha gyorsan kell valami, és pénz nem számít, vagy egy nagyobb értékű műszaki cikknél más lenne a helyzet, ilyet viszont én még nem rendeltem.
A folytatásban még körbejárom az eladóval történő kommunikáció fontosságát, az értékelések lényegét és valós okát, illetve leírom majd, mit kell tenni akkor, ha nem a terveink szerint alakult a rendelés, kitérve arra, mennyit kell fizetnem a vámhatóságnak, ha úgy döntenek, levámolják azt, amit rendeltem. Addig is mindenki ismerkedjen az aliexpress.com-al, regisztráljon, válassza ki, mit szeretne karácsonyra, még időben vagytok. A folytatást elolvasva mér rendelni is félelmek nélkül tudtok majd.
Comments are closed.