Az előző részben alaposan körbejártam saját tapasztalataim alapján azt a témát, hogy miért, és hogyan érdemes terméket, kereskedőt, fizetési és postázási módot választani. A mostani cikkben mélyebb vizekre evezek, és a termék kiválasztásának szempontjai mellett árnyaltabb finomságokat elemzek. Például kivesézve azt, hogy miért és hogyan érdemes kommunikálni az eladóval egy kis utólagos árengedmény reményében, vagy hogyan kerülhető el az, hogy az olcsónak hitt termék a vámon méregdrágává váljék. Következzék a záró 4 jó tanács.
1. Hogy kommunikáljak az eladóval? Minden eladótól lehet kérdezni, és érdemes is. Sok esetben élő chat is van, minimális angoltudással jól el lehet boldogulni, és érdemes is erre törekedni, mert a fogadó oldalon sem a natív nyelvet beszélik, bár azt néha meglepően jól. Kezdve rögtön a termékkel, mielőtt rendelsz és fizetsz, tisztázni kell, van-e készleten, vagy tudnak-e egyáltalán szállítani. Sok esetben nemleges a válasz, ezt nem nagyon értem, mert akkor minek hirdeti. Ezzel meg lehet előzni, hogy napokig várj egy olyan üzenetre, amiben tájékoztatnak arról, hogy nem tudják küldeni a kiválasztott terméket, küldenek mást, vagy válassz mást. Miközben te már kifizetted, és várod az árut. A termékről magáról is érdemes mindent megkérdezni, ami fontos neked, mert hajlamosak igen szépen fotózott termékképeket feltenni, sok esetben az eredeti termékről, aztán a hamisított után gyártott termék átvétele után jön a keserűség. Ha nagyon nem egyértelmű, érdemes azt is megkérni, hogy fotózzák le a terméket és küldjék el neked. Nyilván az eladó ebbéli hajlandósága azt is jól megmutatja, hogy vajon érdemes-e fotózni, vagy inkább jön egy rövid válasz, hogy már nincs is készleten, sajnálja. Máris lehet tovább keresgélni, nem vesztegettél el napokat, heteket, egy csalódással kevesebb.
2. Miért érdemes értékelni? Egyrészt addig nem hagynak békén rendszeroldalról, amíg nem értékeled őket, másrészt átvitt értelemben ők ebből élnek. Minél több pozitív értékelés, annál több vevő. A másik oldalról nyílván segíthetsz is a hasonszőrű vásárlóknak, hogy ne fussanak bele ugyanabba a hibába, mint te, vagy ha elégedett vagy, akkor kapjon az utókor is egy megerősítést. Eddig a tankönyv ízű, triviális megközelítés. Van azonban egy másik aspektusa is a dolgoknak. Az eladók rettegnek a rossz jellemzéstől, főként a fenti okok miatt. Nyilván senkinek sem hiányzik egy pampogó vásárló, aki szidja a kereskedőt és a terméket is. Ezért, ha nem vagy elégedett a termékkel, még a hivatalos út előtt (lásd később) érdemes üzenni az eladónak (vagy írni nekik a megadott e-mail címre a rendszeren kívül), hogy bizony te nem ezt vártad, szeretnél egy újat, egy másikat, valami kedvezményt, visszatérítést, és mielőtt hivatalosan panaszt emelnél, most írtál neki. Nagyon hálás lesz, és rögtön felajánl valamit, általában némi visszatérítést. Nekem a legutóbbi ilyen esetem egy 6$-os telefon tok volt (szerintem) lényegesen gyengébb minőségű, mint a képen, ami alapján választottam. Hangot adtam csalódásomnak, rögtön kaptam 3$ visszatérítést, amit el is fogadtam. A tok nem lett jobb minőségű, hasonló minőségű tokot nem akartam helyette, viszont így helyreállt a világ rendje. Amit még tapasztalatból nem tudok, de sejtek, hogy nyilván kuponokat és kedvezmény kártyákat is azoknak adnak az eladók, akik pozitív értékelést adnak nekik. Már csak ezért is érdemes ezzel foglalkozni.
3. Mi van, ha baj van? Részben már foglalkoztam a témával, ha nem azt kaptad, amit vártál, érdemes az eladóval gyürkőzni kicsit. Ismerősi körben hallottam, hogy bemondásra (nem jött meg) küldtek újat, adtak kedvezményt, felajánlottak kárpótlást. Nekem a fenti eseten túl nem volt negatív tapasztalat, így magasabb fórumokra nem vittem a dolgot. Mivel előre fizetsz mindenért, ezért az aliexpress beépített egy olyan biztonsági mechanizmust, ami garantálja azt, hogy amíg nem erősíted meg, hogy a csomagod megjött és részedről rendben az ügylet, a portál nem fizeti ki a pénzt a kereskedőnek. Ez egy 60 napos időintervallum a rendeléstől kezdődően, amire érdemes figyelni. Ha ezen időn belül nem jelzel semmit, és az idő lejár, automatikusan zárják a rendelésedet úgy, hogy feltételezik, mindent megkaptál és elégedett vagy vele. Utána már reklamációnak helye nincs. Ha valami nem ok, és nem vezetett eredményre a kereskedővel a levelezés, indítani lehet egy hivatalos panaszt az aliexpressen keresztül, ahol az eladó már nem (csak) neked, hanem a portál erre kijelölt csapatának (is) magyarázkodik, akik majd eldöntik, kinek van igaza kenyértörés esetén. Ettől függően kapod vissza a pénzt, vagy nem. Itt az eladónak 5 napja van, hogy válaszoljon. Ha nem, amit kértél, az lesz. Igazi demokrácia. Vissza is lehet küldeni a hibás terméket ha cserét kérsz, ami nem túl rentábilis egy olcsóbb rendelés esetében, tekintve, hogy innen Kínába még a legolcsóbb normál postaküldemény is több ezer forint. Ha pedig valami nyomot szeretnénk hagyni arról, hogy visszaküldted a terméket, akkor az könnyen lehet, hogy többe fog kerülni, mint maga az áru, amit rendeltél. Arról nem is beszélve, hogy ki tudja, mikor ér oda.
4. Mikor lesz igazán drága az, ami olcsónak tűnik? A végére maradt talán a legfontosabb. Mivel nem az EU-ból rendelsz, bizonyos értékhatár felett vámot és áfa-t kell fizetni az alábbiak szerint:
- Külföldről rendelt termékek esetén a leglényegesebb szempont 2014-ben, hogy EU tagországból érkezik a küldemény vagy azon kívüli országból. Ugyanis az EU tagországból érkező áruk belföldi küldeménynek számítanak, így azokat nem terheli vám. Az EU-n kívülről érkező áruk viszont már vámkötelesek. Az, hogy konkrétan melyik országból rendelünk, az nem számít, például mindegy, hogy Kínából vagy az USA-ból rendelünk, a lényeg, hogy EU tagállam-e vagy sem. A díjak pedig az alábbiak szerint alakulnak:
- Magánszemélyek közötti forgalomban 45 euró értékig vám- és ÁFA mentes a küldemény
- Kereskedelmi forgalomban 22 euró értékig vám és ÁFA mentes, viszont fontos, hogy kereskedelmi forgalomnak számít, ha magánszemély külföldi cégtől rendel árut az EU-n kívülről
A fenti összegeket meghaladó érték esetén 150 euróig vámmentes az áru, de 27% ÁFA terheli.
Magánszemélyek közötti forgalomban:
- 151-700 euró között 2,5% vámot és 27% áfát kell fizetni
- 701-999 euró között a kereskedelmi vámtarifa szerinti vámot és 27% áfát kell fizetni
Magánszemély által megrendelt áruk után
- 151-999 euró között kereskedelmi vámtarifa szerinti vámot és 27% áfát kell fizetni
- 1000 euró vagy azt meghaladó érték felett a kereskedelmi vámszabályokat kell figyelembe venni *
Ami még nagyon lényeges, hogy az értéket a vámhatóság állapítja meg a szokásos fogyasztói ár alapján, nem attól függ, mi van a csomagra írva. Nyilván az is indikatív, de ha egy óriási dobozra, amiben egy vadonatúj laptop van, 10 dollár értéket írnak, attól még le fogják vámolni. Ha cégnévre és címre kéred (mondjuk egyszerűbb, mint az otthoni címen a postára mászkálni érte), akkor feltételezik, hogy nem magánszemélyek közötti az ügylet, így itt érdemes például a saját név mellett a „recepciót” berni a címbe, hogy egyértelmű legyen a vámos számára, hogy nem a cégnek, hanem egy ott dolgozónak jön a csomag, csak a cég recepciójára kérte. Meg persze ne rendelj olyan dolgokat, ami felkeltheti az éber vámosok figyelmét. Pld, kamerás golyóstollat, vagy kém órát, ami alapján könnyen nemzetbiztonsági kockázattá válik mély vonzalmad egy ilyen szerkentyű iránt. Olvastam már olyat is, hogy valaki dúsításra alkalmas utániumot keresett és talált nagy mennyiségben az Alibaba.com-on, lett is belőle nemzetközi galiba.
Remélem, sokaknak segít ez a gyorstalpaló abban, hogy mi, hogyan, miért érdemes az aliexpress-ről rendelni. Nem kell izgulni, meg fog jönni az áru, ha figyeltek, nem fognak átverni (nagyon). Jó vásárlást mindenkinek, akinek van tapasztalata, egyéb javaslata, jöhet kommentbe.
*kereskedelmi vámtarifa: jogszabály alapján egyes áruk, árucsoportok külön kategóriát képeznek, a vám mértéke kategóriánként változó 0-12%-ig terjedhet.
Forrás: vallalkozasinditasa.info
További részletek: A Nemzeti Adó és Vámhivatal által kiadott 4008/2013. számú tájékoztatás
a 2014. évben alkalmazandó vám -és adómentes értékhatárokról.