E L James bestsellerét a rossz kritikák ellenére is rengetegen olvasták, hamar kasszasiker lett. Idén Valentin-napon pedig bemutatták a nagysikerű trilógia első részének filmadaptációját. Ez utóbbi olyannyira alulmúlta a várakozásokat, hogy még a könyv rajongói sem igazán díjazták. Már a főszereplők kiválasztásánál elkezdtek lázadni, a végeredmény pedig közfelháborodást váltott ki. Hogyan lett mégis az elmúlt idők egyik legrosszabb megítélésű filmje az egyik legjobb bevételt hozó alkotása is egyben?
A szürke ötven árnyalata jó példája annak, hogyan lehet az elvárásokat messze alulmúló filmet megfelelő marketinggel eladni. A könyv sikere már eleve jó alapul szolgált, majd a forgatásról készült képek, PR cikkek egyre inkább felkeltették főleg a rajongók érdeklődését. Az előzetes és a plakát is elég figyelemfelkeltő és sokat sejtető, bár messzemenő következtetéseket nem lehet belőle levonni, hogy milyen lesz a film.
A premier dátumát is nagyon jól időzítették. Azzal, hogy a film bemutatóját Valentin napra időzítették a készítők, megütötték a Jackpotot. Egyébként ezzel magyarázzák azt is, hogy a film inkább romantikus lett, mint erotikus. És hát szerencsétlen férfiember mivel is tudná legjobban meglepni barátnőjét, mint azzal, hogy elviszi kedvenc könyvének filmes adaptációjára.
A trilógiát körülvevő őrület nagyságát leginkább mégis az mutatja, hogy mémek és paródiák tömkelege öntötte el az internetet. Néhány példa:
Szereplőválogatás:
A szürke macska 50 árnyalata:
A film a márkákat is megihlette.
Az Audi készített egy remek paródiát:
A Renault a film premier időpontjához igazította reklámkampányát. A Twingot népszerűsítő szpotot közvetlenül a “nagy film” előtt vetítették le: