A nyáron több alkalommal utaztam rövid időre, és sokszor eszembe jutott az a cikk, amit csomagolás témában írtam még valamikor a tavasszal, készülve a nyári-nyaralási (csomagolási) szezonra. Leginkább a 30%-os szabály járt mindig a fejembe, de valahogy sohasem tudtam igazán rábírni magam arra, hogy tényleg visszategyem a szekrénybe a harmadát a holminak. Persze 1-2 napos utazásnál ez eleve nehezen értelmezhető, mit hagyjak otthon, a váltás fehérneműt, inget, vagy piperecuccot?
Aztán amikor nemrégiben újraolvastam a cikket, hogy akkor mit is kell csinálni, ismét elkapott a lelkesedés, hogy milyen kreatív ötlet egy, az úti csomagoláshoz köthető termékekkel, márkákkal egyáltalán nem, vagy csak nagyon indirekt módon versenyző repülőtértől ilyen jellegű tanácsokat adni. Elhatároztam, utána járok, vajon azok a termékek, szolgáltatások, amik viszont gyakorlatilag saját magukat adják ahhoz, hogy a holmiddal eljuss a kiválasztott úti célhoz, vajon vannak-e ennyire kreatívok.
Az első keresések eredményei (eltekintve a kevésbé releváns, a témát feldolgozó vicces tartalmak sokmilliós nézettségétől) többnyire tartalomgyártó weboldalak (pl. BuzzFeed) találatait hozták, igen impulzív, akár millión felüli megtekintési aránnyal, profi anyagokkal. Itt még mindig nincsen szoros kapcsolat a termék és a megoldás összekapcsolásában, a minél több megnézés, és ebből behozható bevétel lehetett a cél. Például ez még szórakoztató is, teszi a dolgát:
Aztán jöttek a hotelek, itt már van némi relevancia, bár még mindig laza a kapcsolat, maradjunk annyiban, hogy a megnézés-generátor célt itt már ténylegesen felváltja valamiféle marketing kommunikációs megfontolás. A legprofibb itt a Best Western szállodalánc, aki amúgy is egy saját csatornát üzemeltet bestwesternTV néven, ennek egyik Travel Hacks alcsatornája az, ami a témát körbejárja. Egyből 7 videóval, igen dicséretes, profi anyagok, szép megvalósítás. A nézettség sajnos messze elmarad az eddig bemutatottaktól, mindössze néhány ezer fő kíváncsi a pakolási tanácsokra, amit a szállodalánc ad. Vélhetőleg keveseknek jut eszébe, hogy egy szállodalánc neve alapján keressenek rá ilyen tartalmakra, az alacsony nézettség miatt pedig igencsak hátul kullognak a találati listákban. Egy kis célzott pénzköltéssel szerintem nagyon komoly eredményeket érhetnének el, ha már ilyen komoly tartalmat gyártottak.
A végére maradtak a nagyágyúk, a relevancia csúcsai, a csomagolással, pakolással összefüggő kérdéskör autentikus válaszadói, a bőröndgyártók. Remegő kézzel ütöttem be az ismertebb gyártók neveit, hogy aztán emelkedő pulzusszámmal és kitörő izgalommal kattintgassam végig a várakozásaim szerinti bőséges tartalmakat. A találatok némi csalódásra adtak okot. A gyártók rendszerint megelégednek a termékek gusztusos bemutatásával, esetleg annak illusztrálásával, hogy mi mindent bírnak, milyen nehéz elpusztítani azokat, a vásárlói meggyőzés mélyebb dimenzióra már nem merészkednek. Mintha egy táska esetében az egyetlen cél az lenne, vajon kibírja-e, ha egy teherautó végighajt rajta. Az, hogy mennyi holmit, és hogyan pakolhatok bele, ezek szerint nem lényeges a fogyasztói döntéshozatal során. A legismertebb táskagyártók márkáira rákeresve igazán értékelhető tartalmat a Samsonite és a Loius Vuitton adott, a többiek inkább csak kullognak a nyomukban. A nézettség tekintetében a luxusmárka tönkreveri a mezőnyt a maga félmilliós megtekintési arányával. Szép szpot, méltó a márka hírnevéhez. Nem kizárt, hogy egy kampány részeként került fel a youtube-ra, ezért az igéző nézőszám.
Igazán használható tartalmat csak a Samsonite ad, aki egészen jól körbejárta a témát. A leggyakoribb eshetőségekre ad javaslatokat, úgymint üzleti út, hétvégi kirándulás, családi nyaralás, vagy csak egy rövidebb kiruccanás, ahová némi elegáns holmi is szükségeltetik. A nézettségi számok lesújtóak, alig lépik túl a tízezres nagyságrendeket. Itt is az az érzésem, hogy a megfelelő tartalom legyártásával a gyártó kipipálta a digitális kor elvárásait, aki akarja és elég ügyes, megtalálhatja a Samsonite tippjeit. Aki nem, az magára vessen.
A rövid kutakodás eredményeképpen, ha legközelebb tanácsra lesz szükségem, mondjuk csomagolás területén, maradok a BuzzFeed-nél, ha meg táskát akarok venni és rászánok egy kisebb vagyont, veszek egy jó Samsonite-ot. Mondjuk legkevésbé a csomagolási tippjei miatt teszem majd.