Lehet szeretni, lehet utálni, várni vagy épp menekülni előle, de el kell ismernünk, hogy a Karácsonyt megelőző készülődés világszerte az év legfontosabb időszaka. Nem lehet ez másképp a reklámszakmában sem: egyes márkák ünnepi kampányait szinte nagyobb várakozás övezi, mint egy-egy mozi premiert, és mi, reklámzabálók, idén sem maradunk hoppon.
Az idei felhozatal legnépszerűbb versenyzője minden kétséget kizáróan John Lewis kedves története egy kisfiúról és annak képzeletbeli pingvin barátjáról. Az áruházlánc reklámjait minden évben hatalmas várakozás övezi, és ezt nagyon jól mutatja az is, hogy a 2014-es kampányuk szpotját 4,6 millióan tekintették meg a YouTube-on a televíziós premier előtt. Monty pingvin szívszorító története a közösségi média hatásos közreműködésének köszönhetően ma már több, mint 17 millió megtekintéssel büszkélkedhet.
A The Guardian cikke szerint a vezetőség megfogadta, hogy idén alacsonyan tartja az ünnepi kampány költségeit, de a TV reklám, a okos telefon applikáció, a mesekönyv, a plüssfigurák és a speciálisan gyerekeknek tervezett in-store rendezvények még így is 7 millió fontot emésztettek fel. Hiába, a tavalyi kampányfilm 14,5 milliós nézettsége után nem egyszerű spórolni…
Érdekesség, hogy a reklám hatására a John Lewis üzletlánctól független Penguin keksz eladása 75%-kal nőtt a film bemutatásának hetén.
Az ünnepi időszak másik, sokakat megindító reklámját a Sainsbury’s jegyzi. A csaknem három és fél perces szpot a „Karácsonyi fegyverszünet” néven ismertté vált, idén éppen 100 éves történelmi eseményt dolgozza fel.
1914 decemberében az otthontól és a családtól elszakított brit és német katonák a drótakadályok mögött lövészárkaikban várták a hosszú ideje húzódó harcok utáni felszabadító fegyverszünetet, mely nem jött el. Karácsony éjjelén a német katonák karácsonyi dalokat énekeltek, amire nem sokkal később az angolok válaszoltak, épp úgy, ahogy a film is bemutatja. A frontról érkező levelek bizonyítják, hogy a senki földjén tényleg megajándékozták egymást mindkét hadsereg tagjai, sőt, még a szpot végén látható futballmeccs sem fikció, valóban megteremtették maguknak ezeket a gondtalan pillanatokat.
A reklámfilm eddig több, mint 12,5 millió megtekintéssel büszkélkedhet a YouTube-on, bár a siker nem feltétlenül olyan egyértelmű, mint a fentebb bemutatott Monty pingvin esetében. A kampány témája erősen megosztotta a közönséget. Vannak, akik a végletekig meghatódnak a háborús borzalmak közepette tanúsított emberségesség és szeretet erején, míg mások ellenérzéseiket fejezik ki, hogy egy véres és nagyon sok áldozatot követelő, szomorú történelmi eseményt használt fel a Sainsbury’s marketingcélokra.
A fent bemutatott reklámok közül egyik sem futott Magyarországon, hatásuk azonban nagyon is érzékelhető volt. A szakmai sajtó érthető lelkesedése mellett a közösségi média is csordultig megtelt velük.