Ha saját weboldallal akarjuk támogatni üzletünket, hobbi projektünket, szükségünk lesz egy jól felépített és szerkesztett oldalra is. A szövegek, képek, videók és grafikák nemcsak az olvasó és a felhasználó számára jelentenek hozzáadott értéket, hanem a keresőmotorok algoritmusainak is. Egy egyszerű, egy oldalas (onepager) weboldalakat simán létre lehet hozni HTML-ben és utána szintén könnyű frissen tartani rajtuk a tartalmat. Ám ha honlapunk több oldalból áll, akkor nem árt, ha egy webtartalom-kezelő rendszeren keresztül végezzük el a frissítéseket.
A klasszikus webtartalom-kezelésnél a fő hangsúly az online tartalom létrehozásán és kezelésén van. Általában szükséges, hogy több szerkesztő is hozzáférjen ehhez a háttérrendszerhez. Az is igen fontos tényező, hogy nem kell különleges tudás használatához, csak szövegszerkesztési ismeretek.
Nyílt forráskódú vagy licenszelt szoftverű legyen a webtartalom-kezelő?
A nyílt forráskódú tartalomkezelővel a rendszer és a programkód szabadon hozzáférhető, és a forráskód elvben bárki által megtekinthető. A felhasználók változtatásokat, fejlesztéseket és bővítéseket végezhetnek, és adaptálhatják a rendszert az egyedi igényeikhez.
A nyílt forráskódú szoftverek ellentéte a licenszelt szoftverek. Itt a webtartalom-kezelőt egy adott cég fejlesztette ki és kereskedelmi projektként terjeszti. A szabadalmazott tartalomkezelő rendszerek használatát általában a fizetett licenszhez kötik. A forráskód nem érhető el a felhasználók számára, szűkebb lehetőségek vannak az egyedi ötletek megvalósítására, viszont a rendszer kötöttségei révén világmárkák számára kifejezetten vonzó megoldás ilyen webtartalom-kezelők használata, mivel ezáltal a világ minden táján egységes megjelenést tud biztosítani brandjének hivatalos oldalán, és nem okoz eltéréseket egy helyi szervezeti egység által választott rendszer sajátossága. Erre a szoftverre az egyik legjobb példa az Adobe Experience Manager.
A nyílt forráskódú szoftverek ezzel szemben gyakran előfizetői költségek nélkül is elérhetők. Ezért ezek a megoldások gazdasági szempontból különösen vonzóak a kis- és középvállalatok számára. A technológiai fejlődés szempontjából a nyílt forrású CMS rendszerek nem rosszabbak, mint a szabadalmaztatott megoldások. A leghíresebb projektek mögött is nagytudású fejlesztői közösségek állnak, ilyen például a WordPress vagy a TYPO3. A kiterjedt dokumentáció és az átlátható fejlesztési folyamat szintén biztosítják a szoftverhibák és a biztonsági hiányosságok azonnali, vagy legalábbis megoldását.
A WordPress egyértelműen a legnépszerűbb megoldás a tartalom gyors és költséghatékony közzétételére. A webtartalom-kezelők használatát elemző BuiltWith W3Techs szerint világszerte a webhelyek több mint 35% -a használja ezt a típusú nyílt forráskódú rendszert. A második helyen az e-kereskedelemre alapozó Shopify található, amelyben egyszerűen el tudjuk készíteni első webshopunkat.
Sorozatom további részeiben egy-egy nyílt forráskódú rendszert fogok bemutatni számotokra.
Comments are closed.