Ezen a héten szerettem volna némi figyelmet irányítani a flashmob marketingötletére. Ha még nem ismerős a koncepció, a flashmob lényege: egymás számára ismeretlen emberek egy előre megbeszélt helyen és időben összejönnek, és váratlanul előadnak valamilyen produkciót vagy jelenetet, majd egy jelre egyszeriben szétszélednek. Általában az e-mailben vagy social media fórumokon szerveződő akciókat nevezik így, ezért PR- vagy reklámaktivitásokra általában nem alkalmazzuk. Mint minden virálisan terjedő videó, ez a műfaj is felkeltette a reklámozók figyelmét, és néhányan érdekesnek tartották a termékük bemutatását ezzel az eszközzel.
Az első flashmob szociális kísérletként szerveződött 2003 májusában, Manhattanben, a Harpers Magazine szerkesztője, Bill Waisk ötlete nyomán. A flashmob eredete egészen addig ismeretlen volt, amíg Waisk nem írt a 2006-os manhattani akciójáról. Az első, marketingcéllal rendezett akció sikertelen volt, mivel a helyszínül választott áruház kiakadt a gyülekező emberek gondolatától. Azóta a műfaj is nagyot fejlődött, és a klasszikus Facebook flashmob műfaja olyan cégek marketingeseinek lett kedvenc eszköze, mint a Renault vagy a T-Mobile. Sokan összetévesztik vagy újabban flashmobnak nevezik a tervezett performanszokat is. A flashmob műfaja megköveteli az álruhát és a spontaneitást, így ha pl. néhány ember Nike pólóban kiáll egy színpadra az nem nevezhető flashmobnak (Ld: LadyGaGa for Nike) Nézzünk néhány fantasztikus példát a flashmob műfajából:
A T-Mobile úgy döntött, hogy szponzorálja ezt a flashmobot, amire a londoni Liverpool vonatállomáson került sor a márkaismertség növelése érdekében. A flashmob aztán az év reklámja lett TV-hirdetés kategóriában a British Television Advertising Awardson:
A Sound of Music Antwerpeni bemutatóját is egy flashmob előzte meg:
A Tic-Tac az egyik párizsi főtéren a flashmob-hatást felhasználva készített reklámfilmet a “világ legrosszabb leheletű emberéről”:
A másik hatalmas kedvencem szintén a váratlan flashmob-hatásra épít, hogy a “Wa wa woom” gombbal megtréfálja a férfi és női Renault Clio tesztvezetőket:
nőknek:
férfiaknak:
És végül a TNT Belgium flashmob ad kísérlete új dimenzióba helyezi a flashmob műfaját: A “Push the button for more drama” címen kiadott videó a kísérleti marketing tökéletes példája: kevesebb mint 2 napon belül ez a kampányt 6,5 millióan nézték meg a YouTube-on, mostanra a YouTube nézőszám elérte a 49,5 milliót.
Comments are closed.