Mostanában egyre több helyen találkozhatunk az Emoji karakterekkel, melyeket még a múlt évezredben (valamikor 1998-99 táján) Shigetaka Kurita fejlesztett ki egy mobil platform számára. Az így létrehozott képecskék (japánul 絵文字, e-moji; magyarul szó szerint “e-kép”-et jelent), az okostelefonoknak köszönhetően mára az egész világot meghódították.
Nemrég a HVG egyik számában olvastam, hogy az “emoji-nyelv” mára már kezd egy önálló “nyelvvé” válni, nyelvjárásokkal. Ez azt jelenti, hogy egy-egy jelhez nyelvenként/kultúránként/szubkultúránként eltérő jelentést kezdenek el társítani. A felhasználók ugyanis – természetesen – nagy kreativitással használják ezeket a jeleket: egyik európai országban például a banán ikonnal utalnak a férfiasságra, egy másikban a padlizsán ikon terjedt el 🙂 Az emoji nyelvhasználatot még az is bonyolítja, hogy a különböző oprendszereken/platformokon különbözően jelennek meg, sőt az egzotikusabb jelek nem jelennek meg mindenhol. Tehát a “bábeli zűrzavar” itt sem szűnt meg.
A szöveg-emoji arányt tekintve még mindig érdemesebb a szöveg túlsúlyát megtartani, mert sok ikon halmozásával egyre tágabb értelmezés (és félreértelmezés…) lehetséges. Ez nem tartotta vissza a Chevroletet (nyilván azért ők sem gondolták ezt komolyan 🙂 hogy egy teljesen emoji “nyelven” készített hirdetést jelentett meg, az amerikai Domino pizzázó lánc pedig (valószínűleg szintén nem tömeges rendeléseket generálva) lehetővé tette, hogy regisztráció után a “pizzaszelet” ikon használatával twitter bejegyzésen keresztül is lehessen pizzát rendelni 🙂
Friss fejlemények az emoji-univerzumból: április vége óta az iOS-ben sem kell többé külön alkalmazást telepíteni az emoji billentyűzet megjelenítéséhez, hanem alapból választható a natív billentyűzetek közül. Itt már olyan finomságokra is ügyeltek, hogy minden olyan ikon, amin emberi bőr is látható, hatféle bőrszínnel is használható. Az Instagram is lépett és már emoji-alapú hashtageket is lehet használni. Update: Ez utóbbi használatára itthon kíváncsi leszek, ugyanis mint az Magyar Instagram Körképünkből kiderült, a magyar felhasználók ötöde egyáltalán nem is használ hashtageket a képeihez.
Comments are closed.