Mivel a nemrég elkészült Magyar Instagram Körkép felmérésünkben a Sziget fesztivál Instagram profilja, a @szigetofficial toplistás lett a követett magyar márkák között, ezért szerettem volna első kézből többet is megtudni az Instagram szerepéről a fesztiválkommunikációban. Meginterjúvoltam Kutas Krisztinát és Horváth Kristófot: ők tervezik és kezelik napi szinten a Sziget Kulturális Menedzser Iroda fesztiváljainak (VOLT, Balaton Sound, Sziget, B My Lake, Strand, Gourmet és Gyerek Sziget) teljes közösségi kommunikációját (Facebook, Instagram, YouTube). Érdekes dolgokat tudtam meg tőlük a fesztiválok közösségi kommunikációjáról – ezen felül megnéztük, hogy idén alakult a Telekom VOLT és a MasterCard Balaton Sound fesztiválokhoz kapcsolódó hashtagek használata, ami jó indikátor egy fesztivál népszerűségére a közösségi médiában.
Crane: Mikortól van az egyes fesztiváljatitoknak profilja az Instagramon?
Sziget: 2-3 éve.
Crane: Hogyan, milyen elvárásokkal indítottátok el őket?
Sziget: A kezdetekben azért indítottuk el őket, hogy “legyen ez is”. Aztán ahogy használtuk és kitettünk egy-egy képet, látszott, hogy sokkal nagyobb a felhasználói aktivitás, mint a Facebookon (nyilván a felhasználószámhoz képest, ami jóval alacsonyabb, mint a Facebookon). Egy-egy Instagram posztnál a lájkok és kommentek száma 60-70%-a a profil lájkolóihoz képest, ami egy nagyon magas arány – nyilván nem csak a profil követői lájkolják a képeket, hanem szélesebb kör.
Crane: Igen, ezt mi is tapasztaljuk az általunk kezelt Instagram profilok esetében! Milyen tapasztalataitok vannak még a felhasználói aktivitással kapcsolatban?
Sziget: Sokkal aktívabb a közönség és sokkal pozitívabb a hozzáállás a kitett tartalommal kapcsolatban. A fesztiválokon nagyon sok jó fotó készül,és jó, hogy meg tudjuk mutatni egy új csatornán is – hálás téma és szeretik is nagyon a követőink. Másképpen is használjuk, mint a Facebookot: kevésbé az információ átadásán van a lényeg, inkább egy életérzést akarunk közvetíteni a képekkel.
Csinálunk olyan fotósorozatokat, amik csak az Instagramon jelennek meg, ezeket nem is osztjuk meg Facebookon. Van egy fotósunk a fesztiválokon, akinek feladata, hogy ide lőjön képeket, ezek között sok a backstage-ben készült kép, exkluzív képek a sztárokkal – egyfajta bepillantás a kulisszák mögé.
Crane: Melyik a legnépszerűbb fesztiválprofilotok most?
Sziget: A @sziget_official, jelenleg több mint 12 500 követővel. A sorban a következő a VOLT (@voltfesztival, több, mint 7000 követő), itt ebben az évben robbant be eléggé a lájkolók száma. A Balaton Soundnál (@balatonsound) van a három közül most a legkevesebb: itt 5700 körül van a követők száma. Ez utóbbinál sajnos van egy névbitorló, ráadásul az “official” szóval a nevében, ez ellen az Instagram support segítéségével szeretnénk fellépni.
Crane: Milyen a magyar és a külföldi követők aránya?
Sziget: Ez általában leképezi a látogatói kört: a VOLT-nál szinte csak magyarok, a Balaton Soundnál vegyes, a Szigetnél pedig a külföldiek aktívabbak.
Crane: Mi is ezt tapasztaljuk, hogy az Instagram vizuális nyelve, a képi tartalom sokkal könnyebben átlépi a határokat, és könnyebben jönnek a külföldi lájkolók, követők! Meséljetek a kiemelkedően népszerű tartalmakról!
Sziget: A Szigeten csináltunk egy légifelvételt, ahol a háttérben látszik Budapest is, azt nagyon szerették, de nagyjából ez a helyzet mindegyiknél: ha készül egy nagyszínpados, látványos esti show-ról felvétel, pl. konfettihegyek, különleges fénytechnika – és esetleg mindez a levegőből fotózzuk, akkor meg is van a biztos siker receptje 🙂 A Balaton Soundnál nagyon népszerű a vízben lévő Balaton Sound felirat, volt olyan képünk erről, ahol a 900-at is átlépte a lájkok száma.
Crane: Csináltatok már Instagramos játékokat, promóciókat? Milyen tapasztalataitok vannak?
Sziget: A VOLT fesztivál oldalán volt egy social wall, ahol a fesztiválhoz kapcsolódó hashtageket alapján jelenítjük meg a képeket. Ott volt a fejlécben minden napra egy instrukció, hogy milyen képeket várunk (pl. a #satorszomszed hashtag, amivel szomszédolásra biztattuk a fesztiválozókat), de meg kellett állapítanunk, hogy az emberek nem csinálták 🙂 Úgy gondoljuk, hogy jobban kell a helyszínen, a “fizikai világban” kommunikálni ezeket a promókat.
Crane: Van-e olyan külföldi profil, amit követendő példának tartotok?
Sziget: Ott van például a Coachella, ők például olyan alkalmazást fejlesztettek, hogy hozzá lehet adni a képekhez egyedi Coachellás keretet, vagy kis logót.
Crane: Szoktatok-e felhasználói képet felhasználni, shout-outolni?
Sziget: Csak a saját fotósaink és a stábunk által készített képeket használjuk.
Crane: A fellépők használják a hivatalos hashtageket és a fesztiválok profilneveit?
Igen, azt figyeltük meg, hogy általában hozzáteszik ezeket a képeikhez, sokszor a fellépők maguk fotóznak a fellépés közben, és utána odateszik a hashtegeket, illetve megemlítik a fesztiválok nevét, mind Facebookon, mind pedig Instagramon. Kommentelni viszont nem szoktak.
Öt nap alatt tizenkétezer #balatonsound kép
A Magyar Instagram Körkép adatai szerint a magyarok nyolcvan százaléka használ hashtageket feltöltött posztjaikhoz. Vannak a hétköznapokban jól megszokott jelölések, ilyen a #mik vagy az #ikozosseg, de a fesztiválokon inkább a hangulatfestő hashtagekkel látjuk el fotóinkat, mint például a #love, #friend és a #happy, természetesen a fesztiválneveket tartalmazó hashtagek mellett, amelyek szám szerint a következőképpen alakultak a két nagy nyár eleji fesztiválon:
Top 3 hashtag a VOLT Fesztiválon (2015. június 30. – július 4.)
#volt2015 (6 951)
#voltfesztival (2 555)
#voltfestival (2 227)
Top 3 hashtag a Balaton Soundon (2015. július 8–12.)
#balatonsound (11 445)
#balatonsound2015 (4 862)
#sound2015 (1 182)
…és a toplistából alaposan lemaradva, de egyedi színfoltként idén először és valószínűleg utoljára 😉 #pumpedgabo (70)
A magyarok Insta-használati szokásaival kapcsolatban további érdekességeket tudhatsz meg a júniusban megjelent, 1350 Instagram felhasználó közreműködésével elkészült, ingyenesen letölthető/megnézhető Magyar Instagram Körképből.
Comments are closed.