Minden márkának, terméknek, szolgáltatásnak, sőt azok gyártóinak, szolgáltatóinak, forgalmazóinak van arculata. Sőt, van arculatuk országoknak, városoknak, vagy akár városon belül kerületeknek, lakónegyedeknek is. Papíron nem biztos, de a vásárlók, ott élők, vagy oda vágyók fejében biztosan.
Sok márka ott hibázik, hogy kevésbé tartja fontosnak önnön arculata felépítését. Megelégszenek azzal, hogy komoly marketingbüdzséket költenek a termékükre, szolgáltatásukra. Azzal azonban nem törődnek, hogy az áhított vevők fejébe sulykolt üzeneteken kívül az hogyan is él, jelenik meg azok inerciarendszereiben. Ezen a ponton jutunk el az egységes márkaarculathoz. Ha egy márka tulajdonosa tovább lát az orránál, tudatosan törekszik arra, hogy egységes arculatot mutasson a külvilág felé. Így érheti el azt, hogy a saját márkája minden szereplő fejében azt jelentse, amit szeretne, hogy jelentsen. Mindenki fejében, beleértve a márka előállításában tágabb értelemben érintett munkatársakat, kollégákat is. Ilyenkor a márka arculata már túlmutat azon, hogy milyen színeket lehet használni egy logó esetében, az hogyan néz ki, hol kell elhelyezni a céges borítékon. Szólnia kell a márka mögött álló eszmerendszerről, stratégiákról, jövőképről, hogy mindenki, aki érintett annak létrehozásában, ugyanazt gondolja és képviselje a vásárlók felé. Ezután jöhet a vásárlók meggyőzése.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az esetek többségében idáig már nem jutnak el a márkatulajdonosok, megelégszenek egy pofás logóval, meg némi grafikai arculattal. A nagy, ismert márkák azonban rengeteget fektetnek bele az arculatuk kialakításába, és konzisztens fenntartásába. Talán ennek is köszönhető, hogy ezek a márkák lettek a legismertebbek a világban.
Mielőtt azonban csak a Coca-Cola, a General Motors, vagy a General Electric jutna a tisztelt olvasó eszébe, mutatok majd néhány olyan márkát is, amiről nem is gondoltam volna, hogy ilyen komoly arculattal rendelkezik. Kivétel nélkül ismert, sikeres márkák, de már nem csak a hagyományos gyártói területről, hanem a digitális világból is szemezgethetünk néhány jó példát.
Egy biztos, meghatározó, egységes, az adott márka relevanciáját átütő erővel kommunikáló arculat nélkül nincsen hosszú távú siker.
Néhány példa a jó és egységes arculatra az offline világból:
British Council (klikk a képre)
Svájc (klikk a képre)
Néhány példa az utóbbi évek terméséből a digitális világból és a social médiából: