Hogyan teheti vonzóbbá kínálatát egy online shop? Az általa kínált termékpalettát nem ő fejleszti, az áruk bemutatását, ajánlási rendszerét már magas szintre emelte, a fizetési megoldások is kellően széleskörűek. Mit tehet még?
A válasz kézenfekvő, csak a megvalósítás tűnik nehéznek. A gyorsaságon lehet javítani, ez az, amivel tovább fokozhatja a vásárlói élményt. Az új versenyelőny a gyorsaság. Nehéz terep, mivel itt alapvetően a logisztikai partnereken múlik minden. Vagy mégsem?
Mi történik akkor, ha az áru már akkor ott van, amikor még meg sem rendelték? Persze erre is létezik modell: az offline áruházak pont ezt kínálják. Azonban az online modell pont attól hatékony, hogy a megrendelés indítja a folyamatot.
Az Amazon válasza a felvetésre szabadalom formájában is létezik már, előzetes szállítás (anticipatory shipping) néven szabadalmaztatták is. Lényege: a felhasználó szokásai és egérmozgásai alapján már akkor elindítják a szállítást, amikor a megrendelés még meg sem történt. Elég, ha kicsit tovább időzünk el az adott termék leírásánál, vagy hezitálunk az egérrel a termék fölött keringve, és a korábbi vásárlásaink is erősítik a feltételezést, hogy érdekelhet minket az adott termék, máris beindul a gépezet. A terméket csomagolják és kiszállítják a hozzánk legközelebbi elosztóhelyre, sőt, akár a címünkre is. Ennek köszönhetően az előre jósolt megrendelés beérkezése esetén már csak az utolsó lépést kell megtenni: át kell adni a választott árut.
Mi történik, ha mégsem válik be a jóslat? Kapunk rá engedményt, vagy akár ingyen is átvehetjük, így a márka erősítése lesz a téves szállítás szerepe. A mechanizmus mögött nagyon gyakorlatias üzleti számítás húzódik meg, hasonlóan az autóiparban már megismert sokéves garanciákhoz. Kiszámítva az esetleges problémás eseteken realizált veszteséget, az egyenleg összességében mégis pozitív értéket mutat. A különbség azonban megér még egy mondatot. Ugyanis amíg az autóipari gyártók az általuk előállított termékeik üzembiztosságában bíznak, az Amazon az ügyfelei szokásaira – és azok megbízhatóságára – alapozza üzleti modelljét.
Forrás: Wall Street Journal (2014.01.17.)