Már bőven 3 millió feletti nézettségnél jár a Parfüm című dal hivatalos klipje a Youtube-on. A robbanás január 20-án és 21-én történt. Pedig akkor a klip már egy hónapja fent volt…
A zenész szakma egyik jól ismert alapigazsága, hogy a zenét szemmel fogyasztják, vagyis a látvány nélkül nem működik a dolog, itt azonban még ennél is többről van szó. Azok, akik felpörgették a számlálót, a zenét szinte nem is hallották.
2013. december közepén tette fel Boggie a négy hónapos utómunkát követően elkészült hivatalos változatot a Youtube-ra. A dal a természetes szépség mellett tör lándzsát, amit érdekes képi ötlettel tesz láthatóvá: az énekesnőt előadás közben real-time „photoshopozzák” át dívává.
Aztán egy hónapig nem történt semmi. Ekkor csatlakozott egy MOME művészeti menedzser szakos a csapathoz, aki gyökeresen megváltoztatta a helyzetet. Mindössze annyi történt, hogy szétküldött néhány emailt. Egészen pontosan „egy ötsoros e-mailt küldött ki hétfő délután” a saját gyűjtésű adatbázisára.
A címzettek között – és ez talán elsőre furcsán hathat – olyan oldalak is szerepeltek, amelyek nem is foglalkoznak zenével. Érdeklődésüket a technológiai újdonságok, áttörések keltik fel, mint például a real-time photoshopolásra képes programok. Azok viszont nagyon.
A kotaku és a gizmodo olvasói pörgették fel a Youtube-on szereplő klip nézettséget, miközben a kommentelők egyik fele azon vitatkozott, hogy amit láttak, az valódi real-time vagy ügyes utómunka-e, a másik pedig arról, hogy a szépség mennyire viszonylagos, mesterséges, fontos. Közben egyvalamiről egyáltalán nem esett szó: a zenei teljesítményről. A youtube-on elért népszerűség viszont felkeltette a magyar média (itt már kifejezetten nem a technológiai oldalakról van szó) érdeklődését és a technológia, a valódi szépség és a magyar önérzet hármasa csúcsra vitte a nézettséget.
Apró érdekesség: a gizmodón végül kialakult konszenzus – miszerint ilyen szoftver nincs, de jó lenne, ez pedig itt ügyes utómunka – kissé elhamarkodottnak tűnik a múlt heti magyar youtube kommentelő bejegyzése alapján. Ő, szemben a nemzetközi geekek seregével tisztában van vele, hogy a program létezik, és Hollywoodban használják. Abban bizonytalan csak, hogy a klipp azzal készült-e. Írta ezt három nappal azután, hogy az előadó egy interjúban elmondta: utómunkával készült – amit egyébként pár kommenttel korábban valaki bemásolt már a hozzászólásába…
A kommenteket elolvasva kezdett az érzésem lenni, hogy Boggie készített egy reklámfilmet egy nem létező terméknek. Ráadásul egész jól sikerült, különösen, ha komolyan vehetjük annak a reklámügynökségi kreatív vezetőnek a hozzászólását, aki vásárolna is belőle kollégáinak, ha lenne ilyen.
A jelenség szintén jól mutatja, hogy 3 dimenziós környezetben nem tudsz egydimenziós üzenetet létrehozni. Mindenki azt látja bele, ahonnan nézi, ami számára fontos. Vagy, ahogy a közmondás tartja: akinek kalapács van a kezében, mindent szögnek lát. A divatikon.hu – a klip mondanivalójával némileg szembe menve – arról akart beszélgetni az énekesnővel, hogy a sminknek milyen fontos szerepe van nők, előadók és az ő életében – érthető módon sikertelenül. És sajnos ide sorolható a youtube kommentek egy része is, amelyek eljutottak az unlike-olók kikezdéséig, végén egy szolid magyarkodásig románozással (unlike=román).
Végül ahhoz, hogy eldöntsük, hogy sikernek tekinthető-e a kimagaslóan magas megtekintésszám, már csak fel tenni a megfelelő kérdést: mi volt a cél?
Vajon az énekesnő arra vágyott, hogy a fenti témákat indukálja, vagy szeretett volna dalával tetszést aratni? Ez utóbbi szerintem legalábbis kérdéses, viszont köztes megállóként az ismertség megalapozása lehet még reális cél. Oda pedig tehetünk egy nagy pipát.
A klip érdemeiről pedig még annyit, hogy a nemzetközi oldalakon a technológia mellett szóba került a mesterséges és természetes szépség témaköre, előbbi szükségességét – szükségtelenségét vitatva. Ez azonban a számukra csak a „beszédes” vizuális ötletből és megjelenésből jöhetett le – tökéletesen -, mivel angol nyelvű klip nem készült.
Forrás:
http://444.hu/2014/01/21/hogyan-lett-egy-eneklo-magyar-lanybol-az-eneklo-magyar-lany/
http://kotaku.com/real-time-digital-retouching-looks-mental-1504969234
http://gizmodo.com/music-video-shows-singers-crazy-retouching-transformat-1504989486