Akit érdekelnek a friss digitális projektek, illetve a szakmai trendek, gyakran látogat el a Kickstarter vagy az Indie Gogo oldalakra, hogy átnézze az új találmányokat, esetleg támogasson egy-egy induló projektet.
A Kickstarter és az IndieGoGo olyan crowdfunding, vagyis közösségi szponzorációs oldal, ahol a regisztrált felhasználók egy része pénzt akar gyűjteni ötlete megvalósításához, a másik része támogat egy-egy projektet. Természetesen lehet átfedés egy-egy tábor között. Ezek a közösségi oldalak segítenek azoknak, akik kezdőtőkét keresnek vállalkozásuk vagy Startupjuk elindulására, illetve akik fejleszteni szeretnék meglévő vállalkozásukat. A projektek között helyet kapnak őrült találmányok, de színházi társulatok vagy divattervezők, sőt indie-filmesek tervei is. Míg az IndieGoGo profilját tekintve főleg a szociális, művészeti projektekre specializálódott, addig a Kickstarter inkább startup-jellegű, mainstream projektek felé hajlik. Ennek ellenére nyilván mindkét oldalon megtalálható ez is, az is. Mindkét társaság tárt karokkal várja bármely műfaj képviselőit.
Mivel ezen oldalak esetében a felhasználók többezres listából válogathatnak a projektek között, fontos, hogy az ötlet kitűnjön a többi ajánlat közül. Nem elég, ha tökéletesen hiteles, 3,5 perces videós bemutatkozást készítünk, vagy húszféle jutalmat ajánlunk az adakozóknak (igaz, ez sem hátrány) de az oldal a hangsúlyt mégis arra helyezi, hogy ki-milyen erőbedobással promótálja a saját ötletét.
Mindkét oldal social pontokat ad azoknak, akik facebookos megosztást vagy like-ot generálnak, és eszerint rangsorolja az egyes ajánlatokat, vagyis listázza elől vagy hátul a több tízezer ajánlat között, egy elég bonyolult rendszer szerint.
Aki eddig eljut, általában elolvasott néhány cikket, esetleg elbeszélgetett már tapasztalt projektgazdával is, de most jönnek a részletek. Ahhoz, hogy előre jussunk, tudatában kell lennünk bizonyos szabályoknak (igénybevételi feltételek, százalékok, statisztikák), hogy igazán jó eséllyel induljunk a felhasználók figyelméért folytatott versenyben.
Szép gondolat, hogy ha egy ember egyedül nem is képes egy projekt önálló finanszírozására, a „sok kicsi sorra megy” elve alapján akár egy dollár kontribucióval is sokat tehetünk a kiszemelt csapat álmainak megvalósításáért. De ki az, akinek fizetnek?
Úgy döntöttem, hogy összegyűjtöm nektek a fontos tudnivalókat, hogy ne csak a kezdők szerencséjében bízzatok. Íme:
(Kattints a képre, hogy elérd az egész pdf-et)